Bekijk profielpagina

MacFan – Zoeken zonder Google

Revue
 
 
9 juni · Editie #70 · Bekijk online
MacFan
Moet Apple DuckDuckGo kopen?
Normaal gesproken doen we niet aan speculatie in MacFan – maar toen we lazen dat een beursanalist vindt dat Apple zoekmachine DuckDuckGo zou moeten kopen, zagen we opeens de blinde paniek bij Apple-medewerkers voor ons. Want ook al is het misschien best prettig voor Apple om een eigen zoekmachine te hebben, zie je dat kinderlijke DuckDuckGo-logo al standaard in je Dock staan, tussen alle superstrakke Apple-iconen? Met dat gekke groene strikje en die vreemd getekende snavel? Prachtig dat DuckDuckGo helemaal om privacy draait (past ook helemaal bij Apple), maar de designafdeling in Cupertino moet bijkans een hartverzakking krijgen. Hoe krijgen ze die eend strak genoeg? Het kan niet anders dan dat het Hoofd Icoontjes met zwetende oksels en bevende vingers aan de slag gaat om er nog iets van te maken. Kan die snavel niet strakker? Mag dat strikje weg?
Een paar muisklikken verder. Een diepe zucht, gevolgd door de wanhopige woorden ‘Dit wordt niks!’ Blinde paniek bij twintig Apple-vormgevers die inmiddels zijn ingeroosterd om mee te sleutelen. Eentje heeft er een ingeving: Hoe krijg je zo'n snaterende vogel symmetrisch? Met een vooraanzicht! Dat is strakker!
‘Dit is meer een kip dan eend!’, roept een collega, terwijl de andere ontwerper verbolgen opmerkt dat hij alleen ervaring met fruit heeft. Een derde designer draait het ontwerp de nek om met de constatering dat het te veel op een kaars lijkt. Het moet nog simpeler. En die zwarte achtergrond moet een verloopje hebben, natuurlijk. Apple-icoontjes hebben altijd een verloopje.
‘Misschien lijkt het toch te veel op het Apple TV-icoontje, zo in het zwart’, merkt een toevallig langslopende collega op.
'Sinds wanneer is dat een probleem?’, briest de ontwerper die al jarenlang consequent op het Safari-icoon klikt als hij de App Store wil openen, en op het blauwe App Store-icoon als hij Safari moet hebben. Zijn gesputter mag niet baten. De oorspronkelijke DuckDuckGo-kleur moet terug. Nog een slagschaduwtje erbij, en dan is het klaar. 'Het lijkt nog steeds op een kip’, roept iemand, dus last minute wordt de snavel nog even verbreed. 'Kwek, we hebben hem’, zegt het Hoofd Icoontjes.
Alle gekkigheid op een stokje…
Vergeef ons de ongein. We hebben het DuckDuckGo-logo altijd frappant lelijk gevonden, met dat incorrecte snavelperspectief, maar je hoeft zelf maar even met Pixelmator of Photoshop aan de slag te gaan om te merken dat je het oorspronkelijke lelijke eendje steeds leuker gaat vinden.
Waar het echt om gaat: zou Apple daadwerkelijk DuckDuckGo (op dit moment de vierde zoekmachine in grootte, na Google, Bing en Yahoo) moeten kopen? Op dit moment verdient Apple maar wat goed aan het niet hebben van een zoekmachine. Google betaalt Apple enorme bedragen om Google de standaardzoekmachine in iOS en Siri te laten zijn. Waarom zou Apple in vredesnaam een eigen zoekmachine willen hebben als het miljarden verdient aan Google?
De redenatie van de beursanalist is dat Google wel eens zou kunnen stoppen met die betalingen. Want hoeveel echte alternatieven zijn er eigenlijk voor Google? Binnen Google zouden stemmen opgaan om te stoppen met die betalingen – Google begint te geloven dat gebruikers toch wel voor Google kiezen (en wellicht terecht, zie de test verderop in deze nieuwsbrief). Apple zou Google het vuur aan de schenen kunnen leggen door zelf een zoekmachine te hebben en die steeds beter te maken. Dan blijft Google misschien geld overmaken om Google in stand te houden als standaardzoekmachine. Het is een interessante gedachte. Zeker omdat Google heer en meester is op de zoekmarkt en hoognodig wat serieuze concurrentie kan gebruiken.
Zoek het in een andere zoekhoek
Denk je er nooit over na om eens een andere zoekmachine dan Google te gebruiken? Sommige alternatieven hebben heel specifieke voordelen.
DuckDuckGo – Zoek zonder gevolgd te worden
‘Ons privacybeleid is eenvoudig: we verzamelen of delen geen enkele persoonlijke gegevens.’ Dat stelt DuckDuckGo op zijn zoekpagina. En de zoekmachine gaat verder: 'We slaan je zoekgeschiedenis niet op. We hebben daarom niets te verkopen aan adverteerders die je op het internet volgen.’ Dat is een prettig idee tijdens het zoeken. Maar DuckDuckGo gaat nog een stap verder: het bedrijf biedt ook een extensie voor Safari getiteld DuckDuckGo Privacy Essentials waarmee je ook trackers op andere webpagina kunt blokkeren. Dat is op zich niks nieuws, maar DuckDuckGo koppelt er voor elke website een rapportcijfer aan vast. Een Amerikaanse grade dan wel, van A tot en met F. Na installatie zie je bijvoorbeeld dit als je nu.nl bezoekt:
Nu.nl krijgt een D als beoordeling – niet zo best, maar vrijwel alle nieuwssites scoren een D. DuckDuckGo geeft ook aan dat het door trackers te blokkeren, de beoordeling heeft kunnen opschroeven naar een C.
Vrijwel geen enkele site krijgt een A overigens. Zelfs als er geen trackers aanwezig zijn en de encryptie in orde is, hebben veel websites nog steeds manieren om aan je privacy te tornen. DuckDuckGo spit ook de gebruiksvoorwaarden van sites door om te zien waar de addertjes onder het gras zitten, zo zegt de CEO van DuckDuckGo in dit interview.
De website van Apple scoort een B volgens DuckDuckGo. Trackers zijn er niet gevonden, maar dat is dan ook niet het enige waar de privacy-extensie op let.
De website van Apple scoort een B volgens DuckDuckGo. Trackers zijn er niet gevonden, maar dat is dan ook niet het enige waar de privacy-extensie op let.
Ecosia – Plant bomen door te zoeken
Google verdient aan gebruikers door advertenties te plaatsen die jij vermoedelijk interessant vindt. Dat kunnen wij ook, dachten ze bij Ecosia. Alleen gebruikt deze Duitse zoekmachine de advertentieinkomsten om wereldwijd bomen te planten. 45 zoekacties zijn al genoeg voor één boom, naar het schijnt. Ecosia belooft tachtig procent van alle inkomsten daarvoor in te zetten; de andere twintig procent is nodig om de zoekmachine in de lucht te houden.
Op de homepage van Ecosia zie je een teller die bijhoudt hoeveel bomen er al zijn geplant.
Op de homepage van Ecosia zie je een teller die bijhoudt hoeveel bomen er al zijn geplant.
Op Safari in je Mac kun je instellen wat de standaardzoekmachine moet zijn. De standaardzoekmachine wordt gebruikt als je een zoekterm rechtstreeks in de adresbalk tikt. Als je zelf geen keuze maakt, staat die instelling op ‘Google’. Maar via de Safari-instellingen kun je ook Bing, Yahoo! of DuckDuckGo kiezen. Maar niet Ecosia. Daar heeft het Duitse bedrijf een extensie voor bedacht, die je in de Mac App Store kunt downloaden.
Overigens vraagt Ecosia ook om je adblocker uit te zetten. Want met een adblocker kun je zoeken tot je een ons weegt – Ecosia verdient er geen drol aan. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om je adblocker niet uit te zetten, maar Ecosia te whitelisten.
Een adblocker zit Ecosia in de weg.
Een adblocker zit Ecosia in de weg.
Een simpele zoektest
Alle goede intenties ten spijt – of het nou gaat om de privacy van gebruikers of het redden van de planeet – uiteindelijk is er één ding dat eerst op orde moet zijn: de zoekresultaten. Want een milieuvriendelijke, discrete zoekmachine is alleen leuk als je er ook echt vindt wat je nodig hebt. We besluiten een simpele test te doen. Stel je voor: je hebt een tijdje terug in MacFan een artikel gelezen over de app Slideas. Je kunt hem in je mailbox niet meer terugvinden, dus je wilt de pagina op het web vinden. Elke MacFan-nieuwsbrief kun je online teruglezen, ook de editie met daarin de recensie van Slideas. Je zoekt op ‘MacFan Slideas’. Dat zijn twee unieke woorden, en de combinatie zou toch eigenlijk meteen tot de juiste pagina moeten leiden. Hoe brengen de verschillende zoekmachines het eraf?
Google vindt de juiste MacFan-editie: 'Een presentatie typen'
Google vindt de juiste MacFan-editie: 'Een presentatie typen'
  • Google: We moeten Google eerst instellen op zoeken in het Nederlands, maar dan is het ook meteen raak. Vreemd genoeg denkt Google dat we een typfout hebben gemaakt en zoekt het algoritme op ‘MacFan slides’. Desondanks presenteert Google – als enige, zo blijkt later – de nieuwsbrief die we zoeken op plek 1 van de zoekresultaten. Bravo!
  • Bing: Microsofts zoekmachine hoeven we niet handmatig op Nederlands te zetten; we zien al meteen Nederlandse pagina’s tussen de zoekresultaten staan. Dat is fijn, maar de juiste pagina zit er niet tussen. Op nummer 1 staat wel de pagina nieuwsbrief.macfan.nl (waar al onze nieuwsbrieven staan) maar dieper duikt Bing niet. Ook Bing denkt dat we een tikfout hebben gemaakt, en zoekt op 'MacFan slides’. Als we corrigeren dat het echt 'MacFan Slideas’ moet zijn, vindt Bing maar twee pagina’s, allebei in het Japans.
  • DuckDuckGo: Jammer, maar de anonieme zoekmachine doet het niet beter dan Bing. De algemene pagina van de MacFan-nieuwsbrief wordt als eerste getoond, maar niet de specifieke pagina met de Slideas-review. Extra gek is dat DuckDuckGo wel andere edities van MacFan opnoemt, maar niet de goede. Ook hier hebben we de taal overigens op Nederlands gezet. Als we daarnaast kiezen voor de beperking 'Afgelopen jaar’, dan krijgen we alleen nog Aziatische sites te zien. Vreemd.
  • Ecosia: Het wordt wat verdrietig, want ook bij Ecosia lukt het niet. MacFan wordt wel gevonden, maar de juiste pagina niet. We prijzen ons gelukkig met de gedachte dat we nog maar 44 vergeefse zoekacties verwijderd zijn van een nieuw aangeplante boom
  • Yahoo!: De beroemde kreet van vreugde hebben we bij deze zoekmachine al helemaal niet kunen slaken. Zelfs na het instellen van de juiste taal, blijft Yahoo! vooral veel Amerikaanse websites met recepten voor Big Macs voorschotelen. MacFan komt in de lijst met zoekresultaten niet eens voor.

Informatie die op meer plekken is te vinden
De resultaten zijn onthutsend. Wat wij dachten dat een simpele zoekopdracht was, is in de praktijk alleen voor Google een eenvoudig klusje. Bing, DuckDuckGo en Ecosia komen alleen in de buurt; Yahoo! bakt er niets van. Dat betekent dat je voorlopig nog moeilijk onder Google uit komt. Als je de leeftijd van Jeroen Pauw wilt opzoeken, of een plaatje van de eikenprocessierups wilt zien, dan scoren andere zoekmachines beter. Bij de leeftijd van Jeroen Pauw scoren Google en Bing allebei goed: ze hebben de vraag begrepen en presenteren allebei een relevant antwoord boven alle zoekresultaten. Bing citeert een webpagina, Google zegt met grote letters '59 jaar’. Ecosia, DuckDuckGo en Yahoo! presenteren alledrie de Wikipedia-pagina over Pauw waar het antwoord gevonden kan worden. Bij zo'n vraag gaat het dus beter. Afbeeldingen van de eikenprocessierups vinden alle zoekmachines in overvloed.
Waar moet je nou mee zoeken?
Voor informatie die op meerdere plekken te vinden is, kun je vaak prima een andere zoekmachine dan Google gebruiken. Ben je op zoek naar een heel specifieke pagina, dan is de kans dat Google die voor je vindt aanmerkelijk groter dan bij andere zoekmachines. Daarmee blijft het waarschijnlijk het handigst om Google aan te houden als de standaardzoekmachine. Misschien moet Apple DuckDuckGo toch maar kopen. En héél goed maken. Als is het ontmoedigend te beseffen dat dat Microsoft al niet lukt met Bing.
Tot slot... Wat zegt Jack?
Een Googlevrij leven is niet gemakkelijk – en precies die alomtegenwoordigheid maakt me opstandig. Er zijn zelfs mensen die het internet met Google verwarren en zeggen ‘dat ze het op Google hebben gelezen’. Het is zelfs zo erg dat Google in de wereldwijde top 5 staat van zoektermen op Google! Ik ben daarom niet alleen overgestapt op DuckDuckGo, in alle teksten die ik moet redigeren verander ik ‘googelen’ in ‘een zoekmachine gebruiken’.
– Jack Nouws, Macfundamentalist
Colofon
Hoe vond je deze editie?
 
Word lid voor €2 per maand
Steun MacFan en ontvang extra nieuwsbrieven.
Je kunt je abonnement hier beheren
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door MacFan met Revue.
Rotterdam, Nederland