Dwarrelende kersenbloesem op je bureaublad
Buiten bloeien de magnolia's en de Japanse sierkers majestueus in de lentezon. Probeer je dan op kantoor maar eens te concentreren op het beeldscherm van je Mac – elke vezel in je lijf schreeuwt dat je naar buiten moet gaan. De lokroep van prachtige roze kersenbloesem is zo onweerstaanbaar dat het in Japan een officiële feestdag is: Hanami. Kun jij je kantoortuin evenwel niet verlaten, dan is er toch een klein beetje verlichting in de vorm van de app Hanami. Het programmaatje laat twee sierkersen verschijnen aan weerszijden van je beeldscherm, waar de bloesem vanaf dwarrelt. Een beetje zoals iSnow sneeuwvlokken laat neerdalen op je scherm – die app bespraken we in december al. Hanami is dan ook gemaakt door dezelfde maker: de Nederlander Rick Jansen. Voor slechts 49 cent haal je zijn geanimeerde lente-sfeertje naar je Mac.
Hanami | € 0,49 | ★★★★☆
‘You're a feature, not a product’
In december 2009 deed Steve Jobs een bod op Dropbox. Apple was bereid een negencijferig bedrag neer te tellen voor het bedrijf. De eigenaren wilden er niets van weten; ze wilden zelf een succesvol bedrijf van Dropbox maken. 'You're a feature, not a product', sneerde Steve Jobs. Het mocht niet baten. Dropbox bleef Dropbox, en Apple bouwde zelf iCloud. Bijna tien jaar later is de 'feature' nog steeds een zelfstandig bedrijf. Dropbox blijft functies toevoegen die de clouddienst nog beter integreren met andere producten en diensten. Gebruik je bijvoorbeeld de Chrome-browser, dan heeft Dropbox Gmail-integratie waarmee je makkelijk bestanden kunt toevoegen aan e-mails. Open je Dropbox in je browser, dan kun je Office-bestanden (bijvoorbeeld een Word-document) meteen openen en bewerken dankzij het geïntegreerde Microsoft Office Online.
Beter zoeken in Dropbox
De nieuwste toevoeging aan de Dropbox-app voor de Mac is een verbeterde zoekfunctie. De Mac-app bleef qua zoekfunctionaliteit nogal achter bij de iOS-app en Dropbox.com, maar sinds vorige week is de Mac-app ook beter geworden op dat vlak. Klik simpelweg op het Dropbox-icoontje in de menubalk, typ een zoekterm in de zoekbalk en Dropbox speurt alles na in je Dropbox-map. Dropbox kan zelfs in je bestanden zoeken op zoekwoorden, maar dat is een functie die alleen beschikbaar is voor Professional en Business accounts. Als je wat meer betaalt dus.
Drie Dropbox-features die je ook eens moet proberen:
Met Dropbox kun je makkelijk je eigen bestanden met anderen delen – maar wist je dat je via Dropbox ook bestanden kunt opvragen? Log in op Dropbox.com, klik op Bestanden en dan op Bestandsaanvragen. Tik in wat je van anderen wilt hebben, en je krijgt een link die je aan anderen kunt sturen. Via die link kunnen zij de gevraagde bestanden rechtstreeks naar jouw Dropbox uploaden.
Zoek je een notitie-app waarin je samen met anderen kunt brainstormen? Of simpelweg samen een heleboel informatie kunt verzamelen, of een document kunt schrijven? Microsoft OneNote en Google Docs zijn opties, maar Dropbox heeft ook iets: Dropbox Paper. Niet verkrijgbaar als app, maar louter te gebruiken via Dropbox.com in je browser. In Paper kun je documenten maken waarin je teksten, links, plaatjes, tabellen, tijdlijnen, lijsten en nog veel meer zet. Dat document kun je eenvoudig delen met andere Dropbox-gebruikers, die het dan ook kunnen bewerken, of alleen van opmerkingen kunnen voorzien. De interface is een stuk simpeler dan OneNote – een soort minimal notitie-app. Het schrijft lekker.
Deel je vaak screenshots met anderen? Met Dropbox op je Mac kun je dat delen een heel stuk sneller voor elkaar boksen. Ga naar de Voorkeuren van de Dropbox-app en vink onder de tab Importeren de optie 'Schermafdrukken delen via Dropbox' aan. Maak je nu een screenshot op je Mac, dan wordt die niet alleen automatisch in Dropbox opgeslagen, maar er staat ook meteen een link naar dat bestand in je klembord. Ofwel: je hoeft in je e-mail, tweet of Telegram-bericht alleen nog maar te plakken, en de link staat er meteen.
De leukste grap van gisteren
De grappen op 1 april zijn vaak te flauw voor woorden – maar deze vonden wij erg geestig: HyperDrive stuurde een persbericht de wereld in over de HyperDrive Ultimate Ultimate Hub, ook wel The Mother of All USB-C Hubs genoemd. Een apparaat speciaal voor al die MacBook-gebruikers die klagen over een gebrek aan poorten op hun apparaat. Het bakbeest past precies onder je MacBook en heeft maar liefst 40 poorten:
9 x USB-C
9 x USB-A
2 x microSD
2 x SD
1 x 3.5mm Audio Jack
1 x HDMI
2 x DisplayPort
1 x Mini DVI
1 x VGA
1 x Ethernet
1 x Modem RJ-11
1 x Optical Audio “Toslink”
1 x Firewire 400
1 x Firewire 800
2 x RCA
1 x Parallel Port
1 x Serial Port
1 x PS/2
1 x AT Port
1 x 3.5” Floppy Disk Drive
Ja, je leest het goed, er zit zelfs een floppydrive in. Onzinnig natuurlijk – het ding bestaat niet echt. Wat het zo grappig maakt, is dat je stiekem denkt: toch best handig eigenlijk. Ongetwijfeld hadden een paar Mac-gebruikers ‘m nog doodleuk besteld ook.
Typeface luistert
Twee weken geleden schreven we over Typeface 2: een alternatieve lettertypenbibliotheek voor je Mac. De app maakt het makkelijker (zeker als je heel veel fonts hebt geïnstalleerd) om geschikte lettertypen te zoeken in je fontcollectie. Je kunt in Typeface heel makkelijk setjes van fonts maken die je voor een specifiek project wilt gebruiken. We waren erg enthousiast over de app, maar stuitten op één dingetje:
Het is jammer dat die sets alleen zichtbaar zijn in Typeface: het was nog mooier geweest als die lettersets ook verschenen in de lettertypevensters in tekstverwerkers en ontwerpprogramma’s, zoals dat ook gaat met sets die je in Lettertypecatalogus maakt.
Typeface heeft onze review in de gaten gehouden, want daags nadat de review was verschenen, kregen we deze reactie:
The tags in Typeface are a bit more flexible than Font Book [Lettertypecatalogus] sets. Tags can be nested, but sets can’t. So while it’s technically possible to get the tags available in font windows in other apps, it’s not possible to get exactly the same structure. Thanks for the feedback, I’ll put your request on the wish list to improve this.
Heldere uitleg. En wow – ze pikken het meteen op!
TYPEFACE 2 MET KORTING
Twee weken geleden gaven we een exclusieve MacFan-korting op Typeface 2: je kunt de app (die normaal € 21,99 kost) met twintig procent korting kopen. De actie loopt tot 5 april. Dus wees er snel bij als je de korting nog wilt verzilveren!
De volgende nieuwsbrief verschijnt op 16 april.