Heb jij nog pakketjesoverzicht?
Iedereen moet zoveel mogelijk thuiswerken – maar ondertussen is het drukker op straat dan ooit... met bezorgers. Boodschappenbezorgers, pakketbezorgers, maaltijdbezorgers... het is een komen en gaan van bestelbusjes en fietskoeriers in de straten. Bij ons is het ook in de mailbox een drukte van belang als het gaat om pakketjes. Kerstcadeautjes worden online besteld, en elk pakje gaat gepaard met meerdere mailtjes: een bevestiging van de bestelling, een losse mail met een betaalbewijs, een bericht met 'we zijn met je bestelling bezig', gevolgd door 'je pakket is onderweg', en soms blijft het daar niet bij. In je mailbox ben je op die manier al snel het overzicht over al je bestellingen kwijt. En dus heb je een app nodig. Een app zoals Parcel.
Parcel maakt het makkelijk om de status van alle pakketjes die naar je onderweg zijn, in één handig overzicht te zien. Je plakt simpelweg een track & trace-code in de app, en Parcel ziet meteen welke vervoerder erbij hoort. Je kunt er zelf nog een omschrijving bij typen, en dan klik je op 'Voeg toe'.
We zeggen 'plakken', maar eigenlijk is dat niet eens nodig: als je in je mail een track & trace-code hebt gekopieerd, vult Parcel die al meteen in. Het werkt supersnel. Doe dit met alle codes die je hebt ontvangen, en je krijgt een handig overzicht:
Parcel laat van elk pakket zien wat de status is. Je kunt precies volgen waar het uithangt. Je hoeft dus ook niet meer steeds naar de website van PostNL, DHL of UPS te gaan.
De app ondersteunt 300 verzenddiensten, waaronder natuurlijk grote spelers zoals FedEx, UPS en DHL, maar ook PostNL, DPD, Amazon Nederland en GLS.
De app is gratis te downloaden in de Mac App Store, maar de gratis versie kan maar drie pakketjes volgen. Wil je meer, dan kost je dat € 4,99 per jaar. De app is er ook voor iOS trouwens.
Parcel | € 4,99 per jaar | ★★★★☆
Als je er niet meer bent...
Wat gebeurt er eigenlijk met al je accounts en bestanden als je er ooit niet meer bent? Dat is geen prettig onderwerp om over na te denken, maar wel belangrijk. Veel social media hebben wel een manier om nabestaanden enige controle te geven over het account van een overledene. Zo kun je bij Instagram een herdenkingsstatus aan een account geven. Maar wat gebeurt er bijvoorbeeld met alle data in je iCloud-account? Apple heeft daar nu iets voor bedacht. Vanaf macOS 12.1 en iOS 15.2 kun je een 'erfeniscontact' toevoegen aan je account. Deze persoon heeft na je overlijden toegang tot je iCloud-account – of althans, tot een fors deel daarvan. Een erfeniscontact heeft toegang tot je foto's, notities, e-mail, contacten, agenda's, herinneringen, berichten, bestanden in iCloud Drive en nog wat zaken meer (bekijk de hele lijst hier), maar niet tot gekochte muziek, films en boeken, in-app aankopen, betaalgegevens in Apple Pay en data in de iCloud-sleutelhanger (een geheime notitie daar, zoals we die in de vorige member-editie bespraken, blijft dus ontoegankelijk). Lees op de website van Apple hoe je een erfeniscontact toevoegt, en hoe je als erfeniscontact toegang krijgt tot het account van een overledene.
Leestip: In de top-secret designstudio van Apple
Als je altijd al benieuwd was hoe het er nou aan toe gaat in de designstudio van Apple, dan heeft Wallpaper een fantastisch artikel voor je: een reportage vanuit de beroemde ontwerpstudio in Cupertino. Met prachtige, intrigerende foto's. En een absoluut een lezenswaardig verhaal!
Lekker speculeren over een nieuwe MacBook (Air)
Nu de nieuwe MacBook Pro's op de markt zijn, kunnen Apple-watchers zich storten op speculaties over die andere notebook van Apple: de MacBook Air. Als die tenminste zo blijft heten. Want volgens Apple-leaker Dylandkt gaat de Air volgend jaar gewoon 'MacBook' heten. Zonder toevoeging.
Het is altijd maar de vraag wat er waar is van zulke speculaties. De ervaring leert dat ze accurater worden naarmate het moment van lancering nadert – maar dat duurt op dit moment nog even.
Aan de ene kant is het logisch als Apple de MacBook Air omdoopt tot MacBook – het is lekker simpel, en daar houdt Apple van. Aan de andere kant: de MacBook Air is ook een begrip én een succesnummer. Apple kan ook vasthouden aan die goede naam.
Dat nieuwe MacBook (Air)s kleurtjes krijgen, net zoals de iMacs, lijkt voor de hand liggend: het ding lijkt inmiddels te veel op de MacBook Pro, die ook niet zo fors is. We gaan het zien volgend jaar!
MacFan verschijnt voor betalende leden elke dinsdag. Tot volgende week!