Mac App of the Year
We zitten alweer in de laatste maand van het jaar, en dat betekent dat Apple weer de App Store Awards heeft uitgereikt. Er is een winnaar voor elk platform van Apple: iOS, iPadOS, tvOS, watchOS en natuurlijk macOS. (Volgend jaar komt daar wellicht xrOS bij, als we de geruchten mogen geloven.)
In MacFan kijken we natuurlijk vooral naar de winnaar in de categorie Mac. En dat is MacFamilyTree 10 – een app waarmee je aan je stamboom kunt bouwen. Een prijzige app; tot en met dit weekend is-ie vanwege de award te krijgen met 50 procent korting, maar dan kost de app nog steeds € 41,99. Geen app dus om 'even te proberen', maar waarschijnlijk wel een nuttige uitgave als je serieus werk wilt maken van het uitzoeken van je familiegeschiedenis. Wij hebben even geen tijd om in de historie van onze voorouders te duiken (namelijk niet iets dat je even in een middagje doet), dus we hebben de app niet getest, maar Apple is er duidelijk heel enthousiast over. Waarom deze app de absolute winnaar van 2022 is, blijft wat vaag, want Apple reikt wel awards uit, maar zoiets als een juryrapport is nergens te vinden. Apple heeft maar één zinnetje over MacFamilyTree:
MacFamilyTree 10 sparks the exploration of genealogy through stunning visual family trees and collaboration with loved ones around the world.
Dat kun je toch nauwelijks een jurybeoordeling noemen. Overigens staat er in de App Store wel een recensie van de App Store-redactie, en die vertelt iets meer over waarom MacFamiliyTree een geweldige app is volgens Apple.
Mac Game of the Year
Apps en games zijn bij Apple niet hetzelfde... en dus is er ook een Game of the Year. Wederom in de categorieën iPhone, iPad, Mac, Apple TV, Apple Watch... en uiterst curieus: 'China Game of the Year'. Wat daar voor politieke afweging achter zit, is ons een raadsel. Misschien zijn alle andere games niet verkrijgbaar in China, en wilde Apple toch een winnaar in China kunnen aanwijzen. Geen idee. Het is in ieder geval erg gek, want 'China' is geen platform van Apple. En als Apple hiermee toegeeft aan de censuur-grillen van China, dan voelt dat ook niet goed.
Maar goed, laten we kijken naar de Mac Game of the Year. Dat is Inscryption. Daar zijn we op de redactie wél mee aan de slag gegaan, al hebben we het nog niet uitgespeeld.
Inscryption is een combinatie van een kaartspel en een virtuele escaperoom. Je zit gevangen in een mysterieuze hut vol vreemde voorwerpen, en het enige wat je lijkt te kunnen doen om jezelf te bevrijden, is een kaartspel spelen met je duistere ontvoerder (waarvan je alleen de ogen en soms een hand ziet).
In het begin lijkt alles onbegrijpelijk. Dat begint er al mee dat de knop 'New game' helemaal niet werkt, we kunnen alleen 'Continue' kiezen. Vreemd, want we hebben dit spel nog nooit gespeeld... de interface (en ook het icoon van de app) geven het idee dat we dit spel spelen op een 'oude computer'. Maar zodra het spel begint, is die dat oude-computer-sfeertje weg... wat betekent dat? Daar zijn wij nog niet achter...
Maar we zitten al wel volop te kaarten. Het spel is simpel als je het eenmaal doorhebt. Je hebt dierenkaarten, en elk dier heeft een bepaalde sterkte. Je plaatst je dierenkaarten op tafel tegenover de dierenkaarten van je ontvoerder. De sterkste wint, en dat zorgt ervoor dat de ander een 'damage point' krijgt, wat wordt bijgehouden met steentjes op een weegschaal. Zodra de weegschaal de tafel raakt, heeft de speler aan wiens kant dat gebeurt, de ronde verloren.
Je kunt niet zomaar al je kaarten spelen. Een eekhoorn kun je altijd spelen, maar om bijvoorbeeld een wolf te spelen, moet je twee andere kaarten op tafel offeren. Tussen de kaartrondes door ontvouwt je ontvoerder steeds een spelbord, waarop ook weer van alles gebeurt. Zo kan het gebeuren dat je op dat speelbord een van je kaarten moet offeren... maar dat speciale krachten van de kaart die je offert daarbij overgaan op een andere kaart in je hand. Zo gaven wij de hermelijn de krachten van een wolf.
Het is allemaal wat onvoorspelbaar wat er gebeurt. Zo zet de tegenspeler opeens een totem op tafel waardoor al zijn hondachtigen opeens kunnen vliegen, en daarvoor niet worden tegengehouden door kaarten met bomen en rotsen. Dat voelt zo oneerlijk, dat zelfs de kaart van de hermelijn die wij in onze handen hadden, zich begint te beklagen dat de tegenspeler zich niet aan de spelregels houdt. De hermelijn is sowieso een wezentje met de nodige emotionele bagage.
Overigens speelden wij meteen vals terug, door met een knijptang de weegschaal te manipuleren en de tegenspeler zo een damage point te bezorgen. Hij beklaagde zich er niet over – alles lijkt geoorloofd.
Ondertussen – er gebeurt heel veel in dit spel – zit je dus aan tafel in een hut waar je niet uit kunt. Tussen het kaarten door kun je opstaan van de tafel (of soms MOET je opstaan van tafel) om puzzels op te lossen die je verder helpen. Het kaartspel, het spelbord en de puzzels in de ruimte lijken in eerste instantie losse onderdelen, maar ze hebben allemaal invloed op elkaar. Zo kunnen de puzzels in de hut je helpen aan nieuwe kaarten die je in het kaartspel verder helpen.
Inscryption is een mysterieus spel. Als je graag wilt dat alle regels van een spel in de eerste 30 seconden duidelijk zijn, dan moet je deze overslaan. Maar als je wel houdt van escaperoom-achtige raadsels, dan is het erg leuk om te spelen. Het spel ziet er prachtig uit, en hoe het afloopt... tja, dat weten wij ook nog niet. Het spel is in de App Store niet goedkoop, maar wij zijn allang blij dat het geen spel met in-app aankopen is.
Inscryption | € 23,99 | ★★★★☆
Cultural Impact Winners
Naast de awards voor App of the Year en Game of the Year, heeft Apple ook een aantal Cultural Impact Winners aangewezen: apps en games die maatschappelijke thema's aankaarten. Van een app die je aanmoedigt om voldoende water te drinken tot een app die je alles leert over de geschiedenis van de Inuit. In het rijtje van Cultural Impacts Winners zit maar één app die ook specifiek voor de Mac is gemaakt, en dat is Dot's Home. Een app die een verhaal vertelt over een zwarte familie in Detroit, en die vooral gaat over de moeilijke keuzes die zij in een aantal generaties hebben moeten maken. De vraag daarbij is: hoe is de familie gekomen op het punt waar ze vandaag zijn, en welke keuzes hadden ze misschien anders moeten maken? Dot reist terug in de tijd met behulp van een magische sleutel, en kan zo advies geven aan haar eigen grootouders in de jaren 50, haar vader en moeder in de jaren 90 en haar zus in 2010.
Dot's Home is een verhaal waar je doorheen klikt, en waarin je af en toe keuzes kunt maken. Het doet een beetje denken aan Florence, een game die we al eens eerder in MacFan bespraken, en waar we erg enthousiast over waren. Maar Florence is veel artistieker dan Dot's Home, en waar Florence bij ons een emotionele snaar raakte, vonden we Dot's Home eerder wat belerend. Dot's Home is ook veel trager. Je moet soms eindeloos door flauwe dialogen heen klikken, voor je eindelijk op een punt komt waar je een keuze kunt maken.
Wij liepen er dus niet echt warm voor. Maar misschien ligt dat aan ons; hadden wij er niet genoeg geduld voor. Het spel is gratis te downloaden in de App Store, en heeft geen verborgen in-app aankopen of wat dan ook. Dus je kunt zonder risico eens uitproberen of het wel wat voor jou is.
Dot's Home | gratis | ★★☆☆☆
MacFan verschijnt voor betalende leden elke week. Tot volgende week dus!