De App Store wordt prijziger
Eerst maar even het vervelende nieuws, en dan door met leukere dingen: shoppen in de App Store wordt vanaf 5 oktober duurder in Europa (en ook in een heel aantal Aziatische landen). Apple verhoogt de prijzen van apps en in-app-aankopen, vanwege de lage koers van de euro ten opzichte van de dollar. Dus als je nog apps op het oog hebt: aarzel dan niet te lang meer en schaf ze voor 5 oktober aan.
Wat je in andere berichten niet leest...
Alle media berichten natuurlijk over de 'verplichte' prijsverhoging. Maar wat ze er meestal niet bij vertellen, is dat misschien toch niet elke app duurder wordt. Ontwikkelaars hebben daar zelf namelijk ook een rol in. De App Store werkt met vaste prijzen; tiers, zoals Apple dat noemt. De laagste prijs is tot nu toe € 0,99 (de gratis categorie even buiten beschouwing gelaten) en de hoogste is € 999,99. Met daartussen nog 85 andere prijzen. Als ontwikkelaar van een app moet je dus kiezen welke prijs je gebruikt. Kies je tier 1 van € 0,99 of tier 2 van € 1,99? Je kunt er niet tussenin gaan zitten; € 1,50 is onmogelijk.
Het voordeel voor ontwikkelaars is dat je dankzij die tiers heel makkelijk je app kunt aanbieden over de hele wereld, zonder te hoeven rekenen wat het in elk land dan kost. Zet je je app in tier 3, dan kost-ie automatisch $ 2,99 in de Verenigde Staten, £ 2,29 in het Verenigd Koninkrijk en ¥ 18,00 in China. Als er een BTW-wijziging plaatsvindt in Australië, dan past Apple keurig de prijzen aan. Net zoals Apple dat nu doet in Europese landen omdat de euro achterblijft bij de dollar.
De nieuwe prijzen
Tier 1 gaat vanaf 5 oktober in Europa van € 0,99 naar € 1,19. Tier 2 van € 1,99 naar € 2,49. Bij deze lage prijscategorieën gaat het weliswaar om dubbeltjes, maar procentueel is het een aanzienlijke verhoging. Dat merk je bij de hogere prijzen: tier 24 gaat van € 23,99 naar € 28,99, tier 60 van € 99,99 naar € 119,99 en tier 87 gaat van € 999,99 naar € 1.199,99.
€ 0,99 of zelfs € 0,49 kan nog steeds
Als ontwikkelaar kies je één tier voor je app. En die geldt dan in alle landen waar je je app verkoopt. Maar wat nou als de laagste prijs (tier 1) in een bepaald land eigenlijk nog steeds te duur is voor de mensen? De 87 prijsklassen zijn gekoppeld aan de prijzen in Amerika. In Amerika is $ 0,99 niet zo veel, maar in sommige andere landen kan het veel geld zijn. Daarom zijn er naast die 87 standaardprijzen ook nog 7 alternatieve prijzen. Die alternatieve prijs kun je als ontwikkelaar specifiek voor één land of één valuta-zone (zoals het Euro-gebied) instellen. Die alternatieven zijn niet in elk land beschikbaar, en ze zijn ook overal een beetje anders. In Europa hebben ontwikkelaars deze alternatieve tarieven tot hun beschikking: € 0,49, € 0,99, € 1,99, € 2,99, € 3,99 en € 4,99. Deze alternatieve prijzen blijven ook vanaf 5 oktober bestaan. Dat betekent dat een ontwikkelaar die een app aanbiedt in tier 1 (vanaf 5 oktober dus € 1,19) kan kiezen om in Europa een uitzondering te maken en een alternatieve prijs te gebruiken van € 0,99 of zelfs € 0,49.
Verliesgevend
Uiteraard hangt het van de ontwikkelaar af of hij dat wil. Een prijs van € 0,49 is extreem laag, zeker als je bedenkt dat er nog 30 procent van dat bedrag naar Apple gaat, en de Belastingdienst ook de hand ophoudt voor BTW. Zulke lage prijzen zijn eigenlijk niet rendabel; alleen als je een simpele app maakt die weinig tot geen onderhoud nodig heeft (en geen dure serverkosten) en je weet die jarenlang in een hoog volume weg te zetten, dan zou het kunnen werken. Maar dat is hoogst uitzonderlijk. Dat er toch apps voor lage prijzen worden verkocht, heeft er vaak mee te maken dat je de app-maker verlies accepteert om met een lage prijs klanten te lokken. In de hoop dat hij later kan verdienen door de prijs te verhogen, een abonnementsmodel te introduceren of in-app-aankopen mogelijk te maken.
We gaan zien hoe het uitpakt in de Mac App Store vanaf 5 oktober. Als je een wat duurdere app op het oog had, dan zouden we zeggen: neem geen risico, en koop 'm nu!
Nieuw: het Steve Jobs Archive
Een paar weken geleden was het er opeens: een website met de naam Steve Jobs Archive. Opgezet door familie en vrienden van Jobs. Met een overduidelijke rol voor Apple's voormalige Chief Design Officer, Jony Ive. The website van het archief heeft namelijk hetzelfde lettertype als de website van LoveFrom (Ive's nieuwe bedrijf). Een op Baskerville geïnspireerd lettertype met de naam LoveFrom Serif.
Maar laten we niet te lang stilstaan bij de rol van Jony. Het Steve Jobs Archive opent met een wonderschone e-mail, die Steve Jobs kennelijk aan zichzelf stuurde, op 2 september 2010. Dertien maanden voor hij overleed.
Een poëtische tekst, hartverscheurend ook wel als je weet in welke fase van zijn leven Jobs op dat moment verkeerde. Een toelichting staat er niet bij. Heeft Jobs het over zichzelf? Of was dit een tekst die hij mooi vond voor een nieuwe reclamecampagne, in de stijl van Here's to the Crazy Ones? Het moet gezegd dat deze tekst véél persoonlijker is dan die eerdere campagnes. Met name de laatste zinnen. Voer voor speculatie.
Als je na het lezen van de e-mail verder scrolt, kom je bij een lijst van dingen die Steve door zijn carrière heen heeft gezegd. 'A set of core ideals motivated Steve throughout his life', staat erboven. Je ziet citaten uit zijn beroemde Stanford-speech, maar ook een interview dat hij gaf in het Smithsonian, en ook Steve's zelf-ingesproken voice-over voor Here's to the Crazy Ones.
Mooi allemaal, maar wat is het grotere plan achter het Steve Jobs Archive? Dat staat helemaal onderaan de pagina:
"With respect for the past and excitement for the future, the Steve Jobs Archive offers people the tools and opportunities to make their own contribution. We are building programs, fellowships, collections, and partnerships that reflect Steve’s values and carry his sense of possibility forward."
Gevolgd door een Stay connected-knop. Wij hebben daar maar op gedrukt...
Een galante standaard voor je MacBook
Als je veel op je MacBook werkt, dan is het gezonder om een muis en een los toetsenbord te gebruiken en je MacBook op een standaard te zetten. Zodat je scherm op ooghoogte is en je niet steeds voorovergebogen naar het scherm zit te turen. Daarmee zeggen we niks nieuws; iedereen weet wel (of voelt wel) dat lang op een lage MacBook werken ergonomisch niet best is. Maar twee andere dingen weet je ook: een laptopstandaard is doorgaans lelijk én zo'n standaard is vaak onmogelijk in je laptoptas te krijgen. Dus dan zit je toch maar liever voorovergebogen. Net als wij.
Tot we de Curve Flex van Twelve South zagen. Wat een ranke verschijning! Bijkans dunner dan de MacBook zelf! En helemaal plat op te vouwen! En in meerdere standen te gebruiken...
Eerlijk is eerlijk; we mogen niet té enthousiast zijn. Want we hebben hem nog niet in onze eigen handen gehad. Maar puur op basis van de looks, hebben we hem wel meteen besteld... Wij verkneukelen ons bij de brievenbus.
Leuk weetje:
De iPhone 14 heeft een Mac-geluid
We mopperen wel eens dat iOS te veel invloed heeft op macOS... maar die invloed is er andersom ook. Wij hebben zelf nog geen iPhone 14, maar uit tweets zoals die hierboven maakten we op dat de nieuwste iPhones een opstartgeluid hebben dat verdraaid veel op de opstart-chime van de Mac lijkt. Leuk. (En meer ook niet.)
MacFan verschijnt voor betalende leden elke dinsdag, soms wat later. Tot volgende week!