Van Jony naar Johny
In de tijd dat Steve Jobs aan het roer stond bij Apple, draaide alles om design. En Senior Vice President of Industrial Design Jony Ive (tevens vertrouweling van Jobs) had dan ook een centrale rol in alles wat Apple deed. In 2015 besloot Tim Cook om Jony Ive tot Chief Design Officer te promoveren, maar eigenlijk was toen al een proces in werking gezet waarbij design niet meer de spil van Apple was. Jony kreeg de titel om hem nog even aan boord te houden – althans, zo gaat het gerucht. Uiteindelijk vertrok hij toch.
Hoe anders de situatie vandaag de dag is, blijkt uit een artikel dat deze week in The Wall Street Journal verscheen. In het verhaal wordt Johny Srouji geïnterviewd. Hij is Apple’s Senior Vice President Hardware Technologies. Hij doet bijna nooit mediaoptredens, maar je ziet hem de laatste paar jaar wel steevast in de vooraf opgenomen productpresentaties.
Srouji is de man die altijd vertelt over nieuwe doorbraken bij Apple’s eigen chips. Vooral sinds de introductie van de M1 heeft hij een prominente plek in de presentaties. Je herkent hem aan zijn zware accent; Srouji is van oorsprong Israeliër. In het artikel in The Wall Street Journal vertelt hij interessante dingen over de transitie van Intel naar Apple silicon. Maar het meest interessant zijn de citaten van anderen over Srouji. Zoals deze:
A former engineering manager said Mr. Srouji's team had become central to product development and his influence quietly grew over the years, especially as he demonstrated the ability to balance engineering needs and business imperatives.
Een centrale rol voor de ontwikkelaar van de chips. Die zelf weliswaar in het artikel zegt: “It's not about the chip. Apple is not a chip company.” Maar ondertussen is duidelijk waar het onderscheidende vermogen van Apple op dit moment zit. En dat is eerder op het vlak van chipdesign dan van industrieel ontwerp. Apple is wat dat betreft zelf ook door een transitie gegaan. Van Jony naar Johny.
Wat moet je daarvan vinden?
De chip-prestaties van Apple zijn fenomenaal. Je kunt best stellen dat de M1-chip een gamechanger is voor de Mac. Niets dan lof voor Srouji dus, wat ons betreft. Maar het baart wel zorgen dat industrieel ontwerp aan belang heeft ingeboet. Na Jony Ive kwam er geen nieuwe Chief Design Officer. En ook geen Senior Vice President Industrial Design. De twee personen die nu gaan over ontwerp, vallen onder Jeff Williams, Apple’s Chief Operating Officer. Williams lijkt ons een aardige en capabele man, maar iets zegt ons dat hij niet de equivalent is van Steve Jobs, die maniakaal op design kon focussen. Hij lijkt ons ook niet de visionair die Ive was. Dat baart zorgen, want met Williams moeten we het doen. Kijk maar op de leadership-pagina van Apple. Daar is geen designer meer te vinden. En Tim Cook? Een briljante CEO – maar hij staat niet bekend om gevoel voor design. En misschien is dat wel waarom Apple teert op bestaande ontwerpen. Kijk naar de nieuwe Mac Studio: dat is eigenlijk gewoon een ‘dikke Mac mini’. Kijk naar een accessoire zoals de Magic Mouse 2, die al sinds 2015 in talloze overzichten van designblunders staat (vanwege de Lightning-poort aan de onderzijde), maar desondanks fabriceert Apple hem nog steeds, en met de komst van de nieuwe iMacs kreeg de Magic Mouse wel nieuwe kleurtjes, maar geen beter ontwerp.
Dat leidt dan tot allerlei schampere tweets, zoals deze:
Of deze, na de lancering van de nieuwe iMacs:
Dus… wij zijn blij met de verdiensten van Srouji, maar we zien graag een echte designer terug in de toplaag van Apple. En als we dan toch een activistische toon te pakken hebben, laten we deze hele nieuwsbrief dan maar meteen in het teken van liefhebbend protest zetten. Want ook gebruikers van Final Cut Pro komen in opstand…
Petitie: Er is meer liefde voor Final Cut Pro nodig
Een opvallende actie deze week: gebruikers van Final Cut Pro protesteren met een open brief en petitie. Ze vragen Apple om achter Final Cut Pro te gaan staan. Dat klinkt wat merkwaardig, want waarom zou Apple niet achter Final Cut staan?
De ondertekenaars van de brief zijn stuk voor stuk professionals in de film- en televisiewereld. En ze zijn héél enthousiast over het editingprogramma van Apple. Zo blijkt uit de eerste alinea van hun brief:
We are professionals working in Hollywood and other high-profile movie and TV markets all over the world. We are excited by Final Cut Pro. We think that it is the biggest leap forward in editing technology since the move to digital. We think it’s incredible.
Ze beklagen zich erover dat ze graag met Final Cut Pro willen werken, maar dat dat in hun industrie nauwelijks wordt geaccepteerd. Terwijl YouTubers, videobedrijven en de educatieve wereld massaal naar Final Cut Pro grijpen, is het programma bijkans taboe in Hollywood en andere plekken op aarde waar wordt gewerkt aan televisieseries en films. En dat ligt volgens de ondertekenaars van de brief voor een groot deel aan Apple zelf.
In Final Cut Pro kun je niet samenwerken
De briefschrijvers noemen een paar onontbeerlijke functionaliteiten die Final Cut Pro mist. De belangrijkste daarvan is samenwerken. Final Cut Pro is nog altijd gericht op individuele gebruikers. Waar Apple voor apps als Pages, Keynote en Numbers wel samenwerkmogelijkheden heeft ingebouwd, is dat er voor Final Cut Pro niet. Een eenvoudige manier waarbij meerdere gebruikers toegang hebben tot dezelfde Final Cut Pro-bibliotheek zou al genoeg zijn om het programma in workflows van studio’s in te kunnen passen. Nu kan dat niet, en dat is een belangrijke reden waarom studio’s nee zeggen tegen iedereen die Final Cut wil gebruiken.
Apple staat niet echt achter Final Cut Pro
Maar een nog veel belangrijker argument is volgens de briefschrijvers dat Apple niet laat merken dat het écht achter Final Cut Pro staat. De briefschrijvers verwoorden het scherp op de pagina met hun petitie:
This open letter is aimed at the executives who set the priorities of the Final Cut Pro development team and the Apple managers whose policies limit the public marketing of Final Cut Pro to a couple of website updates a year and some mentions in Apple keynotes about how much faster Apple hardware is getting.
Ze doen allerlei suggesties die zouden helpen: een roadmap voor Final Cut Pro, of bèta-versies (zoals Apple dat ook doet met iOS, macOS en Safari). Het is licht verbijsterend om op de petitiepagina te lezen hoeveel moeite editors hebben om Final Cut Pro te mogen gebruiken… Wij zouden zeggen: het wordt tijd dat Apple zelf het goede voorbeeld geeft. Stel verplicht dat alle films en series op Apple TV+ worden geëdit met Final Cut Pro, en zet het in een mooi lettertje aan het einde van elke film of aflevering: Edited with Final Cut Pro.
Een oplader die twéé apparaten kan opladen
Als wij van huis gaan, is de kans groot dat er meerdere opladers in onze tas zitten. Zeker als we een paar dagen weg zijn; dan moet er een oplader mee voor de MacBook, en voor de iPhone, en voor de Apple Watch… en aangezien wij al die apparaten meestal ‘s avonds aan de oplader leggen, zit de tas dus vol met een aparte oplader voor elk apparaat. Omdat Apple nog nooit had verzonnen dat één oplader meerdere apparaten zou kunnen opladen.
Maar dat lijkt nu te veranderen.
MacRumors ontdekte in een supportdocument op Apple’s website een verwijzing naar een ‘35W Dual Port USB-C Charger’. Die verwijzing is sindsdien snel weer verdwenen. Maar vervolgens kwamen er ook gelekte beelden naar buiten:
Klik even op de tweet om meer foto’s van het ding te zien. Hoe betrouwbaar dit lek is, durven we niet te zeggen. Maar ook de doorgaans betrouwbare Apple-analyst Ming-Chi Kuo voorspelt een nieuwe oplader:
Dat alles bij elkaar lijkt toch wel echt de komst van een oplader met twéé poorten aan te kondigen. En waar zitten die poorten dan trouwens? Volgens de gelekte beelden aan de onderzijde van de adapter. Wat meteen ook de bovenkant kan zijn. Wat in ieder geval niet zo praktisch is als de voorzijde, en wat het ding potentieel tot een kandidaat voor het eerdergenoemde lijstje van Apple’s Most Questionable Design Decissions maakt…
MacFan verschijnt voor betalende leden elke dinsdag, soms woensdag. Tot volgende week!