Vergeet ‘metaverse’.
Het nieuwe begrip is spatial computing.
Goed, dat was nogal een nieuwswaardige keynote gisteravond. Jullie hebben vast ook ademloos zitten kijken naar de presentatie waarmee Apple vandaag de Worldwide Developers Conference (WWDC) aftrapte. We zullen in deze editie niet de hele keynote woord voor woord herhalen, maar focussen op wat ons is opgevallen. Met name voor Mac-gebruikers natuurlijk.
Eerst maar even dit: mocht je het allemaal gemist hebben, kijk dan subiet de keynote even terug:
Het openingsfilmpje met de zeepbel kun je wat ons betreft doorspoelen, maar daarna is het meteen opletten geblazen, want Apple gaat meteen los met de nodige Mac-verrassingen. Dus laten wij daar ook mee beginnen.
Wat kun je zeggen over een 15-inch MacBook Air
Het eerste nieuws was de introductie van een 15-inch MacBook Air. Dat lag door talloze geruchten al in de lijn der verwachting. Het ding heeft een 15,3-inch Liquid Retina-display. Maar eerlijk gezegd is het verder niet zo spannend nieuws. De 15-inch MacBook Air lijkt in alles op zijn 13-inch broertje. Zelfde M2-chip, zelfde aantal poorten, zelfde kleurtjes. Hij is alleen een slag groter.
De 15-inch MacBook Air kost je minimaal € 1.599,-. Misschien nog wel het meest interessante nieuws is dat de prijs van de 13-inch variant met 220 euro is verlaagd. Die gaat nu van de hand vanaf € 1.299,-. Apple verkoopt ook nog een M1-variant voor € 1.218,85. Da’s maar 80 euro goedkoper dan de M2-versie. Het is ons een raadsel waarom je bij zo’n minimaal prijsverschil nog voor een M1 zou kiezen. Als je er driehonderd koopt scheelt het natuurlijk wel.
Een nog sterkere Mac Studio
Iedereen die dacht dat de Mac Studio maar een ‘tussenproduct’ was tot de nieuwe Mac Pro zou verschijnen, had het mis. Want vandaag verscheen de nieuwe Mac Pro én een nieuwe Mac Studio.
De nieuwe Studio komt in twee smaken: met een M2 Max of met een M2 Ultra. Dat laatste is ook meteen een nieuwsfeit: Apple lanceerde ook de M2 Ultra. Dat is de snelste variant in de reeks van M2-chips. In feite is een M2 Ultra niks meer dan twee aan elkaar geplakte M2 Max-chips. Wat dus dubbel zo veel rekenkracht is. Op een Mac Studio met een M2 Ultra kun je volgens Apple zes Pro Display XDR’s aansluiten, met samen ruim 100 miljoen pixels. Je moet overigens € 32.994,- neertellen voor zes van zulke schermen (en dan gaan we even uit van standaardglas), dus iets zegt ons dat er niet zo heel veel mensen zijn die van deze mogelijkheid gebruik maken. De Mac Studio zelf begint overigens bij € 2.429,-.
Daar is-ie dan: de nieuwe Mac Pro
De transitie van Intel naar Apple silicon was nog niet compleet: de Mac Pro moest als laatste de overstap nog maken. En dat is nu gebeurd. Sinds gisteravond is er een nieuwe Mac Pro. En sinds gisteravond verkoopt Apple geen enkele Intel-Mac meer.
Net als de Mac Studio is de nieuwe Mac Pro qua uiterlijk niet veel veranderd, maar van binnen des te meer. Het is een rekenmonster, dat je alleen kunt krijgen met een M2 Ultra. Maar de Mac Pro draait om méér dan rekenkracht alleen. Waar de Mac Studio een kant-en-klaar doosje is waar je na de aanschaf eigenlijk niks meer aan kunt veranderen, is de Mac Pro juist een machine die configureerbaar is. Het ding heeft zeven uitbreidingssleuven: zes PCIe-sleuven van de vierde generatie en een x4‑PCI Express-sleuf van de derde generatie. Daarnaast kun je ook SSD’s toevoegen of vervangen in de nieuwe Pro. Apple verkoopt zelfs extra SSD’s voor de Mac Pro, van 2 TB, 4 TB en 8 TB. Alleen geschikt voor de nieuwe Mac Pro overigens. Dus pas op voor je je creditcard trekt.
De Mac Pro is de enige Mac die configureerbaar is – al is dat iets beperkter dan in de Intel-tijd. De M2 Ultra is een system-on-a-chip, en dat betekent dat zaken zoals geheugen en GPU op de chip zitten. Die kun je dus niet uitbreiden of vervangen. Nu heeft Apple wel gezorgd dat je je daar niet echt zorgen over hoeft te maken. Zo komt het ding met minimaal met 64 GB centraal geheugen (je kunt ook kiezen voor 128 GB of 192 GB). En er zijn ook standaard zeven Afterburner-kaarten ingebouwd, zodat de media engine met speels gemak door enorme hoeveelheden media gaat.
Voor die enkele lezer die ’m morgen meteen gaat bestellen: de prijs begint bij € 8.399.
De duurst variant die je kunt kopen – leuk feitje om te weten – is een rack-variant met 76-core GPU, 192 GB centraal geheugen en 8 TB SSD-opslag. Dat kost je dan € 14.619,-. Daar zit dan nog geen beeldscherm bij, en ook geen toetsenbord en muis. Maar misschien kun je die dan bij de Aldi kopen.
De iMac is opeens een sufferdje
Toen het plaatje hierboven in de keynote verscheen, keken we even verbaasd op. Eén Mac schittert door afwezigheid: de 13-inch MacBook Pro. Zou Apple deze laatste MacBook met Touch Bar dan eindelijk de nek om hebben gedraaid? We keken meteen in de Apple Store… nee, hij staat er nog gewoon. Geen slachtoffers dus.
Maar opeens viel ons wel een ander dingetje op. De iMac. Dat is de enige Mac die het nog met een M1-chip moet doen. Alle andere Macs zijn over op een M2-variant. Nu ja, de 13-inch MacBook Air is nog te krijgen met een M1, maar er is ook een M2-variant. Bij de iMac niet. Die komt alleen met een M1. Is de iMac het slachtoffer van onverschilligheid? Of… is de iMac dit jaar de eerste Mac die overstapt op een M3? Wij gokken het laatste.
Goed, en dan zitten we nog maar in het eerste kwartier van de keynote, die 2 uur en 9 minuten duurde. Gelukkig kunnen we al het iOS, iPadOS, tvOS- en watchOS-nieuws overslaan. We zijn tenslotte een nieuwsbrief voor Mac-gebruikers. We gaan door met macOS.
De nieuwe versie van macOS heet Sonoma
Geheel volgens verwachting presenteerde Apple ook de nieuwe versie van macOS, die dit najaar wordt uitgebracht. Ditmaal is de naam Sonoma. Op deze pagina heeft Apple een mooi overzicht gemaakt van alle nieuwigheden die erin zitten. Hieronder even kort wat hoogtepunten:
Nieuwe screensavers, vergelijkbaar met de fraaie aerials die je kent van de Apple TV. Met als fraai extraatje dat ze naadloos overgaan in je bureaubladachtergrond als je de Mac weer activeert.
Widgets! Als je nog altijd treurt om het verlies van Dashboard, dan maakt dit het goed. Widgets zijn in Sonoma overal op je bureaublad te plaatsen. Ze zitten dus niet langer opgesloten in het berichtencentrum. Vanuit die widgets kun je ook simpele dingen doen, zoals een podcast afspelen zonder de Podcasts-app te starten, of een lamp aandoen zonder de Woning-app te openen. Je kunt ook widgets van je iPhone op het bureaublad van je Mac tonen – zonder die widget te hoeven installeren. Je iPhone moet dan wel in de buurt van je Mac zijn. En al die widgets vervagen in de achtergrond zodra er een andere app actief is. Het ziet er mooi uit – al hebben wij toch liever een leeg bureaublad.
Dit is echt heel gaaf: in macOS Sonoma zit een functie genaamd ‘Presenter-overlay’. Daarmee kun je tijdens een videoconferentie een presentatie delen, en jezelf ervoor plaatsen. Hieronder zie je hoe dat eruit kan zien. Het werkt met alle grote apps voor videocalls: FaceTime, Webex, Zoom en Teams.
Een app maken van een website wordt in Sonoma heel simpel. Straks zet je MacFan met één druk op de knop met een icoontje in je Dock.
Ook stickers maken van je eigen foto’s wordt kinderlijk eenvoudig, in Berichten.
Over foto’s gesproken: de app Foto’s kan in Sonoma niet alleen personen herkennen, maar straks ook individuele huisdieren. Nu ja, katten en honden dan. Als je een kameel hebt, werkt het nog niet.
macOS krijgt een Game Mode, die ervoor zorgt dat als je aan het gamen bent, de game alle prioriteit krijgt van je CPU en GPU. Het zorgt er ook voor dat er minder vertraging is tussen je Mac en draadloze apparaten, zoals AirPods en gamecontrollers.
Siri luistert straks ook naar ‘Siri’. Dus dan hoef je niet langer ‘Hé Siri’ te zeggen. Maar om het ingewikkeld te maken, werkt dat alleen op Macs met een M-chip. En trouwens ook alleen met de tweede generatie AirPods Pro. En alleen op iPhones die iOS 17 draaien. Dus als je ook nog wat oudere apparaten hebt, dan moet je de ene keer wel ‘Hé’ zeggen en de andere keer niet.
Het Grote Nieuws: de Vision Pro
Dan door naar het Grote Nieuws. Nee, dat is niet de Adaptieve audio van de tweede generatie AirPods Pro. Ook al zijn we wel erg benieuwd naar hoe die kruisbestuiving tussen noise cancelling en transparantie werkt.
Nee, het Grote Nieuws is natuurlijk de Vision Pro. Over de naam hebben we het maar even niet – ‘Vision’ is op zich prima, maar van dat eeuwige ‘Pro’ worden we een beetje moe. De term is ook niet meer serieus te nemen. En dat typen we op een MacBook Pro, met AirPods Pro in onze oren, en een iPhone Pro binnen handbereik. Je zou haast gaan verlangen naar een iPhone Amateur of een MacBook Beginner. Maar laten we niet te lang bij de naam blijven hangen. Want de Vision Pro is een ongelooflijk spectaculair nieuw product.
Mocht je de hele keynote gemist hebben, kijk dan even naar deze introductievideo van Apple:
Het apparaat heet dus geen Reality Pro, en het besturingssysteem is ook geen xrOS, en het begrip ‘extended reality’ is niet eens gevallen. Zo kwam Apple toch nog verrassend uit de hoek. Maar verder waren de geruchten behoorlijk accuraat: de Vision is een soort skibril, waarmee je virtual reality en augmented reality kunt ervaren. Maar Apple gebruikt liever een andere term: spatial computing. Want dat is wat de Vision Pro is: een computer, maar dan zonder beeldscherm, want je omgeving is het canvas voor apps.
Skibril klinkt wat badinerend, want dit is – zo zegt Apple zelf – de meeste complexe consumentenelektronica die ooit is gemaakt. Het is een computer, een televisie, een camera… eigenlijk alles. Je kunt ermee FaceTimen (en dan zien anderen je zonder bril, dat is wel heel knap gedaan), je kunt ermee film kijken in je huiskamer alsof het een megabioscoop is, je kunt je panoramafoto’s om je heen geprojecteerd zien, je kunt temidden van al je Safari-vensters staan… wat kan er eigenlijk niet? Je kunt met Vision Pro op je hoofd je MacBook bedienen, en er dan een tweede virtueel scherm naast zetten. Of je typt op een Magic Keyboard… terwijl je verder een virtuele Mac ziet. De mogelijkheden zijn oneindig. Dat bleek ook toen Disney’s CEO Bob Iger vertelde dat Disney het liefst Disney World bij je thuis in de huiskamer wil brengen via de Vision.
Al die mogelijkheden maken wel duidelijk hoe veelzijdig de Vision Pro is. We zouden een heel verhaal over de specificaties van de headset kunnen neerpennen – want die zijn indrukwekkend. Vooral het kunnen switchen tussen VR en AR met een digitale kroon (zoals op je Apple Watch) is fraai, en de manier waarop de ogen van de drager zichtbaar zijn voor anderen (terwijl de bril niet transparant is) is geniaal. (En ook een klein beetje creepy.)
Maar laten we even niet te veel op de technologie ingaan. Die feitjes vind je wel op de site van Apple. Er is iets dat belangrijker is om over te discussiëren. En dat is de vraag: waarom? Waarom zou je de Vision gaan gebruiken?
Vooropgesteld: wij willen de Vision Pro ab-so-luut hebben. Ook al kost-ie straks een lieve duit: $ 3.499 (in euro’s waarschijnlijk nog veel meer). Maar wij zijn Apple-fans. Wij willen alles van Apple hebben. De vraag is waarom andere mensen de Vision Pro zouden kopen. Is websites via AR bekijken handiger dan op je iPad? Dat lijkt ons niet, al hebben we nog nooit een Vision op onze neus gehad, dus zeker weten doen we het niet. Is FaceTimen aangenaam met zo’n ding voor je gezicht? Het lijkt ons ook niet. Ja, het gevoel van een IMAX-theater hebben in je huiskamer, dat klinkt aantrekkelijk. Er komen waarschijnlijk ook heel gave games voor de Vision Pro. Maar het lijkt erop dat Apple de Vision Pro juist niet wil neerzetten als louter een entertainment-apparaat. Dat is weliswaar een onderdeel van de ervaring, maar Apple ziet het ook als een apparaat voor productiviteit. Voor werk, en andere serieuze zaken. Niet voor niks heeft Apple het steeds over spatial computing. Het is een volwaardige computer. Net als je Mac. Maar dan verstopt in een headset.
Wordt dit mainstream?
Wij vinden het gaaf. Maar hoe mainstream gaat dit worden? Misschien is het slim dat Apple de Vision Pro nu aankondigt… maar pas volgend jaar uitbrengt (en dan eerst alleen in Amerika). Dan hebben ontwikkelaars nog een klein jaar de tijd om er ongelooflijk spectaculaire apps voor te ontwikkelen. Ons gevoel zegt dat dat nog wel nodig is. Het geeft ons ook de tijd om wat te sparen; dat is ook fijn.
En ondertussen piekeren we nog even door. Over die Vision Pro. Het is absoluut de meest indrukwekkende VR- en AR-headset die er (bijna) is. Alle andere headsets verbleken hierbij. Maar hoe groot is de markt voor zulke headsets? Gaat je oma ook zo’n ding dragen?
Wij piekeren nog even door… Tot de volgende editie!
Dit is een extra editie. De eerstvolgende reguliere editie verschijnt eind juni.