Een stukje hemel op je bureaublad
Je mag hem best een MacFan-oudgediende noemen: ontwikkelaar Rick Jansen. In een van onze eerste nieuwsbrieven schreven we al eens over zijn app iSnow: een app waarmee je het kunt laten sneeuwen op je bureaublad. Rick schreef de app 37 jaar geleden, op een Lisa. Door de jaren heen groeide iSnow mee met Apple, van Lisa naar Macintosh, en uiteindelijk van Mac OS X naar OS X naar macOS. Er zijn weinig apps die zo lang meegaan!
Rick bleek een specialist in animatie toevoegen aan je bureaublad, want in latere edities schreven we ook zijn apps AutumnLeaves (waarmee er herstbladeren over je scherm dwarrelen) en Hanami (doet hetzelfde, maar dan met roze bloesemblaadjes). En nu heeft-ie weer iets nieuws: iMaan. Een app waarmee je de maan, de zon en de aarde over het scherm van je Mac kunt laten bewegen. Waarbij vooral de maan interessant is, want op basis van je locatie, de datum en het tijdstip, laat iMaan de juiste maanstand zien: nieuwe maan, laatste kwartier, volle maan, eerste kwartier... je ziet de maan altijd precies zo op je bureaublad zoals-ie ook aan de hemel staat. De zon, de maan en de aarde glijden ook over je scherm zoals ze langs de hemel bewegen – in hetzelfde tempo. Je kunt de horizon waarlangs ze bewegen aanpassen, zodat het eventueel mooi aansluit op je bureaubladafbeelding.
iMaan is een leuke app om mee te spelen. Je kunt de drie hemellichamen naar keuze aan- en uitzetten, van grootte veranderen, en noem maar op. Helemaal leuk: de app is nu gratis te downloaden in de Mac App Store. Rick sleutelt er nog aan – en dus vraagt-ie er nu nog geen geld voor. Sympathiek!
iMaan | nu nog gratis | ★★★★★
Zet Night Shift maar weer uit
Erger je je al geruime tijd aan het viesgele kleurtje van het beeldscherm van je Mac na zonsondergang, maar ben je ervan overtuigd dat die vergeelde schermkleuren je beter laten slapen? Zet Night Shift dan maar weer uit. Uitgebreid onderzoek van de Brigham Young University en Cincinnati Children's Hospital Medical Center heeft uitgewezen dat het verminderen van blauw licht (waardoor je scherm dus geliger wordt) geen aantoonbare invloed heeft op de kwaliteit van je slaap. Waarbij we even het voorbehoud moeten maken dat het onderzoek naar Night Shift op iPhones en iPads keek (niet naarNight Shift op Macs), maar het principe is hetzelfde. In het onderzoek werden mensen in drie groepen verdeeld: mensen die voor het slapen gaan hun telefoon gebruikten mét Night Shift, mensen die hun telefoon voor het slapen gebruikten zonder Night Shift, en mensen die voor het slapen überhaupt geen telefoon gebruikten.
En wat blijkt? Night Shift maakt geen enkel verschil. Bij mensen die goed slapen (minimaal 6,8 uur per nacht), blijkt dat de groep die géén telefoon gebruikt nog net ietsjes beter slaapt dan de rest, maar verder is er geen verschil. Maar nu komt het: bij de mensen die niet zo goed slapen (minder dan 6,8 uur per nacht) is er tussen de drie groepen geen enkel verschil. Blauw licht maakt geen verschil, überhaupt geen telefoon maakt ook geen verschil.
In het verleden is wel een verband aangetoond tussen blauw licht en de kwaliteit van slaap, maar de wetenschappers achter dit recente onderzoek vragen zich af of dat verband nu te maken heeft met het schijnsel dat uit het scherm komt – of met datgene wat je op het scherm ziet. Met andere woorden: lig je wakker vanwege dat blauwige licht, of vanwege die e-mail van je baas die je nog nét even las voor je je telefoon uitdeed?
Wij hadden Night Shift al nooit aan staan – maar als we het hadden, zouden we het nu meteen uitzetten.
Alle Macs zijn straks precies hetzelfde
De chip van een computer doet er niet meer toe – althans, niet bij het bepalen van de prijs van een computer. Apple heeft het businessmodel van de computerwereld volledig overhoop gegooid met de M1, schrijft Joel Hruska op ExtremeTech. Of eigenlijk zegt-ie dat Apple de rest van de computerindustrie in het hemd zet. Want tot nu toe gold: hoe beter de processor, hoe duurder de computer. Dat is waar Intel rijk mee is geworden: jou lekker maken met een duurdere processor, die meer kan en waarvoor je dan meer betaalt. Maar kijk nu eens naar de nieuwe Macs. De nieuwe Mac mini. De nieuwe iMac. De nieuwe MacBook Air. En de nieuwe MacBook Pro. Wat hebben ze gemeen? Ze hebben allemaal precies dezelfde M1. Je kunt niet eens kiezen voor een duurdere chip. Ze zijn allemaal identiek.
En daarmee lijkt Apple te zeggen: "We hebben voor iedereen dezelfde chip. Het prijsverschil zit in andere dingen." In een groter scherm bijvoorbeeld, of meer opslagruimte, of meer poorten. Maar niet langer in het rekenbrein van de computer. Nu ja, er is één dingetje. De goedkoopste Macs hebben een M1 met maar 7 GPU-cores, niet 8. Maar dat is eigenlijk nog steeds precies dezelfde M1. Maar dan met één GPU-core die niet helemaal lekker uit de verf kwam bij de productie. Apple gebruikt die 'mislukte' exemplaren toch; een proces dat 'binning' heet. Je kunt hier een uitgebreide verhandeling lezen over wat dat precies inhoudt. Alle grote computerfabrikanten doen dat; het is een slimme manier om zo weinig mogelijk van de chipproductie verloren te laten gaan. Maar nu komt er iets wonderlijks: als die goedkoopste Macs nou als zoete broodjes over de toonbank gaan, dan heeft Apple dus meer mislukte chips nodig. Dat klinkt idioot... en dat is het eigenlijk ook, want niemand gaat expres deels defecte chips maken. Dus wat doen bedrijven zoals Apple op het moment dat de gemankeerde exemplaren op zijn? Dan gaat er alsnog een volwaardig exemplaar in. Maar die wordt dan wel softwarematig kreupel gemaakt. Het artikel waar we hierboven naar verwezen, omschrijft het zo:
Interestingly, marketers sometimes interfere with chip binding. Sometimes the demand for a certain low-cost model exceeds the demand for a more expensive one that is abundant. Then the manufacturer simply turns off some of the obviously working blocks from the top processor, turning it into a “cut”. And the buyer does not even know that he received the best chip initially.
Het is wachten op een handige hacker die zijn lowcost MacBook met 7 GPU-cores eigenhandig heeft opgekrikt naar een MacBook met 8 GPU-cores... zonder het ding zelfs maar open te hoeven schroeven.
Tot slot... Wat zegt Jack?
Achter het stof dat het gevecht tussen Apple en Epic opwerpt is er nog iets essentieels/interessants/lugubers aan de hand. Apple werkt aan zijn eigen advertentieplatform. Er is een hoofd advertenties aangesteld en reclame-experts van de dark side zijn aangenomen. Dat is heel pikant omdat sinds iOS 14.5 adverteren voor app-ontwikkelaars zoals Facebook en Google aanzienlijk minder lucratief is. En nu wil Apple ineens zelf geld met advertenties verdienen?
Apple is expert in het perfectioneren van ideeën die anderen labbekakkerig uitvoeren, zoals smartphones, smartwatches en tablets, dus het zou me niet verbazen als het hen wél lukt privacyveilige reclame weet uit te rollen. Al ben ik er liever van vrijgesteld. Ik vind het nu al fucking irritant dat het eerste resultaat in de iOS AppStore reclame is voor een app die líjkt op wat ik eigenlijk zoek. Ik zit daar op de Mac niet op te wachten.
– Jack Nouws, Macfundamentalist
Volgende week dinsdag verschijnt de members-only editie van MacFan. De eerstvolgende reguliere nieuwsbrief verschijnt op 25 mei.