Het nieuwe Twitter heet Bluesky
Wat je ook van X (het voormalige Twitter) mag vinden, één ding is duidelijk: sinds Elon Musk het platform heeft overgenomen, is er veel veranderd. Sommigen vinden dat een goede zaak, en prijzen Musk omdat hij van X een platform met weinig moderatie heeft gemaakt, anderen vinden juist dat het gebrek aan moderatie van X een soort open riool heeft gemaakt. Los van die discussie over moderatie, zijn er op X ook veel andere dingen veranderd. Zakenman Musk wil uiteraard proberen een rendabel platform van X te maken – iets wat nu nog niet goed lukt doordat adverteerders juist massaal weglopen vanwege het gebrek aan moderatie. Een adverteerder ziet zijn boodschap nu eenmaal niet graag naast een haatzaaiend bericht. Musk probeert ervoor te zorgen dat gebruikers meer ‘engaged’ zijn en dus meer tijd op X besteden. Daarbij heeft hij goed naar andere social media gekeken. Op Instagram kun je bijvoorbeeld geen links maken in een post. Dat voorkomt dat gebruikers op een linkje klikken en dan weg zijn. Zonder links blijven ze langer op Instagram plakken. Musk wilde dat ook, maar Twitter had altijd al links, en dat wegnemen durfde hij niet aan. Dus liet hij het algoritme wat aanpassen: posts met links naar externe websites worden minder vaak getoond dan posts zonder links. Sowieso ging hij flink aan de slag met het algoritme. Van Facebook leerde hij dat mensen meer ‘engaged’ zijn als ze boos worden. Dus wat moet het algoritme voorschotelen? Polariserende dingen, waar je je over opwindt. Daarom opent X altijd in de ‘Voor jou’-tijdlijn, waarin je nauwelijks berichten ziet van mensen die je volgt, maar vooral heel veel dingen die het algoritme voor je heeft uitgezocht.
Mastodon, Threads
Veel mensen missen door al deze veranderingen het oude Twitter. Een tijdje terug was er een kleine migratie naar Mastodon (hebben we ook al eens over geschreven), maar Mastodon is wat gecompliceerd voor de beginnende gebruiker. Mark Zuckerberg lanceerde Threads, en koppelde dat aan Instagram, zodat het al snel honderden miljoenen gebruikers had. Maar op Threads is het algoritme dan weer zo afgesteld dat politieke teksten worden weggedrukt, waardoor het een beetje een tam platform is.
Bluesky
En nu gaat iedereen opeens naar Bluesky. Afgelopen twee weken gingen het soms om een miljoen mensen per dag die een account aanmaakten op Bluesky. Het platform bestaat een paar jaar, maar was tot februari van dit jaar ‘invite only’. Dus het groeide nog niet hard. Het team wilde eerst een paar dingen technisch op orde hebben voor ze deuren voor iedereen openden. Inmiddels kan iedereen een Bluesky-account aanmaken. Veel mensen doen dat, en er klinken veel tevreden geluiden: Bluesky lijkt heel erg op het oude Twitter, en de sfeer is er een stuk beter. Hoe lang dat zo blijft, is natuurlijk maar de vraag. Maar Bluesky heeft een paar dingen die anders werken, en die gebruikers meer controle geven over wat ze in hun tijdlijn zien. Als je net een account hebt aangemaakt en wat mensen volgt, zie je bovenaan je tijdlijn drie feeds: Following, Discover en Popular with friends. De eerste laat je simpelweg posts zien van mensen die je volgt. De tweede gebruikt een algoritme om je dingen te laten ontdekken. De derde laat zien wat populaire berichten zijn onder de mensen die je volgt. Maar: dit zijn zomaar drie feeds om mee te beginnen. Je kunt namelijk allerlei andere feeds volgen. Gemaakt door Bluesky, of door andere gebruikers. Je kunt ook zelf een feed maken, die anderen kunnen volgen, als je een beetje technisch ingesteld bent. Denk aan dit soort feeds:
Er zijn honderden feeds. En ja, natuurlijk is er ook eentje met alleen maar kattenplaatjes… of alleen maar vogels.
Dit maakt Bluesky ontzettend leuk, want in zo’n feed zie je dus echt alleen maar waar je in geïnteresseerd bent. Je hebt zelf controle over wat je te zien krijgt.
Bluesky heeft nog veel meer leuke kanten, zoals de starterpacks waarmee je heel snel een groep mensen kunt volgen rondom een bepaald thema. Maar een nadeel is er natuurlijk ook: hoe leuk het ook is op Bluesky, overstappen betekent wel dat je met een schone lei moet beginnen. Dus: opnieuw mensen gaan volgen, en opnieuw volgers aan je binden. En al je oude tweets blijven achter op X.
Of toch niet? Laten we even kijken hoe je bij een migratie zo veel mogelijk mee kunt nemen!
Dezelfde mensen volgen op Bluesky
Je kunt je X-account niet migreren naar Bluesky. Elon Musk kijkt wel uit! Maar er zijn tools om de overgang toch wat makkelijker te maken. Als je de mensen die je volgt op X ook wilt volgen op Bluesky, dan zul je eerst moeten ontdekken of ze op Bluesky zitten. Daar is een handige extensie voor: Sky Follower Bridge. Die extensie werkt niet in Safari, maar wel in de browsers Chrome, Firefox en Edge. Wij probeerden het uit met Chrome, en dat werkte goed. Het werkt simpel: installeer de extensie, log dan in bij X en ga naar de pagina ‘Volgend’. Start de extensie, en die gaat zoeken welke account ook voorkomen op Bluesky. Na een paar minuten krijg je een lijstje te zien van matchende accounts. Je kunt ze met één druk op de knop allemaal volgen, of per account selecteren.
Het is slim om je X-account niet meteen op te heffen – als je dat van plan was – maar sluimerend te laten bestaan, zodat je over een tijdje nog een keer kunt zoeken naar matchende accounts. Aangezien veel mensen nu aan het overstappen zijn, is de kans groot dat je over een tijdje wat nieuwe matches vindt.
Sky Follower Bridge | gratis | ★★★★☆
Je tweets meenemen naar Bluesky
Als je moeite hebt om afscheid te nemen van al je schrijfsels op X, dan kun je ze voor een deel meenemen naar Bluesky. Dat doe je met Porto. Met deze Chrome-extensie kun je de meeste tweets overzetten naar Bluesky. Wij hebben dat uitgeprobeerd met het de accounts van onze satirische nieuwssite (en MacFan-proefkonijn) Feitig. Feitig zat altijd al op Twitter/X en zit sinds eind vorig jaar ook op Bluesky. Hoe krijgen we al onze oude tweets op Bluesky?
Stap 1: Vraag je tweetarchief op
Bij X kun je een archief opvragen van al je gegevens; die optie vind je in de accountinstellingen van X. Vraag dat archief aan en ga vervolgens iets anders doen: het kan 24 uur of meer duren voordat het archief klaarstaat om gedownload te worden.
Stap 2: Upload het tweetarchief naar Porto
Zodra je de map met het hele archief hebt gedownload, kun je het uploaden naar Porto. Porto is een extensie die werkt in Chromium-browsers, zoals Chrome en Edge.
Porto analyseert al je tweets, en laat je zien wat het kan importeren:
Porto kan geen data van andere gebruikers verwerken; die zitten ook niet in het tweetarchief. Dus retweets en antwoorden op tweets kunnen niet worden gemigreerd. In ons geval zijn er 246 van de 474 feitige tweets te verhuizen naar Bluesky.
We drukken op ‘Import to Bluesky’ en Porto gaat weer aan de slag, en ook dit duurt even. Ga gerust een kopje koffie drinken, of even buiten de deur lunchen. Porto gaat al die tweets een voor een posten op Bluesky. Aanvankelijk gaf dat een wonderlijk resultaat: alle gemigreerde tweets kregen op Bluesky hun oorspronkelijke publicatiedatum. Zelfs als die datum ver voor de oprichting van Bluesky was!
Inmiddels heeft Bluesky dat aangepast. Als je nu berichten importeert, zie je dit:
In je profiel staan de berichten wel op volgorde van de archiefdatum, dus het bericht hierboven is op 22 november van dit jaar geïmporteerd en heeft ook die publicatiedatum, maar staat op basis van de archiefdatum (2 juli 2016) wel helemaal onderaan in je feed.
Dit werkt best aardig, maar er zijn ook een paar dingen die niet goed werken. Zo worden links niet meeverhuisd. De bovenstaande post van Feitig had een link naar dit bericht op de website van Feitig. Zonder die link erbij is het eigenlijk een gemankeerd berichtje. Bij heel wat gemigreerde berichten was eigenlijk totaal onduidelijk waar het over ging, omdat de link weg was. Die posts hebben we toch allemaal maar weer verwijderd.
Wat ook jammer is: als je in je tweets een andere gebruiker van X noemde, dan gaat de tekst wel mee naar Bluesky, maar ook weer zonder de link. Dus dan zie je zoiets als dit:
Je ziet dat NS_online wordt genoemd, maar het is geen link. Want wellicht bestaat dat account helemaal niet op Bluesky. Als je heel veel mensen noemt in een tweet, dan ziet dat er gek uit op Bluesky.
Tot slot zijn er ook tweets die alleen op Twitter zelf konden, en die volkomen misplaatst zijn op Bluesky. Zoals deze:
Met andere woorden: het werkt, maar niet helemaal perfect. Je kunt veel leuke tweets mee verhuizen naar Bluesky, maar niet elke tweet leent zich ervoor. Je zult ook weer het nodige willen verwijderen op Bluesky, vermoedelijk!
Porto | gratis | ★★★☆☆
Verliefd op de Beats Pill
Even een recensie van een apparaat dat we helemaal niet van plan waren te recenseren… omdat we dachten dat er niet zo veel over te melden was. Maar dat is er toch wel!
Sinds jaar en dag nemen wij een handzaam speakertje mee op vakantie. Toch gezellig als je je favoriete playlist kunt afspelen in je vakantiehuisje of hotelkamer. Deze zomer waren we aan een nieuw speakertje toe, en Apple had net de Beats Pill opnieuw uitgebracht, na het ding een paar jaar geleden geschrapt te hebben. De Pill is een simpele bluetooth-speaker. Geen fancy AirPlay, geen geavanceerde H2-chip, en het geluid is nog mono ook (al kun je twee Pills combineren tot een stereopaar). Maar wat je al meteen opvalt als je het ding de eerste keer aanzet en de welkomstpling klinkt: wát een geluid! Je gelooft eigenlijk niet dat er zo veel volume en zo veel basgeluid uit zo’n handzaam apparaatje kan komen. De claims van Apple over een compleet vernieuwd binnenwerk dat nog meer lucht verplaatst en daardoor nog krachtiger is, zijn geen loze praatjes. Uit dit ding komt echt verbluffend krachtig geluid. Natuurlijk: het blijft een klein formaat speakertje, dus de echte audiofiel zal het nodige aan te merken hebben op de geluidsbalans, maar ons ging het om vol geluid met diepe bas, en oh boy, dat zit erin! Of beter gezegd: dat komt eruit.
Ruzie met HomePods
Maar dat is niet waarom we de Beats Pill recenseren in MacFan. Want daarvoor moet er ook een Mac-link zijn. Die kwam na de zomer, toen we thuis een feestje gaven voor vrienden, en een soort pubquiz wilden doen. We maakten in Keynote een complete quiz, met animaties, filmpjes, muziekjes, geluidseffecten, en natuurlijk pittige vragen. Het idee was de Keynote-presentatie via AirPlay naar de Apple TV in de huiskamer te sturen, die is aangesloten op de tv. De Apple TV is verbonden met twee HomePod mini’s, die als stereopaar werken. Die HomePods moesten het geluid doen, aangezien de ingebouwde speaker van de tv nogal armetierig geluid geeft. Maar wat we ook probeerden: het was onmogelijk om een Keynote-presentatie van een MacBook Pro naar een Apple TV te sturen via AirPlay én het geluid dan te horen via de HomePods. Ja, het kan wel, maar dan is er geen beeld. Apple laat je kiezen: wil je beeld, of wil je geluid? Allebei kan niet. Absurd, Apple. Het was nogal een shock voor ons, als Apple-fans. Al jaren kijken we films en series op de Apple TV, waarbij het beeld naar de tv gaat en het geluid naar de HomePods. Maar met een Keynote-presentatie vanaf je MacBook kan dat dus niet. We hadden zo snel geen andere oplossing en de pubquiz moest beginnen… tot we de Beats Pill zagen liggen. Die heeft prima geluid. Zou de Pill de redding zijn, met z’n doodgewone bluetooth? En verdomd: ja. We stuurden de Keynote via AirPlay van de MacBook Pro naar de Apple TV. En het geluid via bluetooth naar de Beats Pill. Werkte fantastisch. Dan heb je dus crème-de-la-crème HomePods van Apple, en die laten je in de steek, en een simpele Beats Pill en die doet het fantastisch. Het is niet het eerste probleem dat we hebben met de combinatie Mac, AirPlay en HomePods. Begin er niet aan. Koop gewoon lekker een Beats Pill. Of twee, voor een stereopaar!
Beats Pill | € 169,95 | ★★★★★
Wat we verder nog voor je vonden:
Apple komt met een toetsenbord en muis die speciaal bedoeld zijn voor gamers. Handig als je van je gloednieuwe Mac mini een soort spelcomputer wilt maken. Alleen maakt Apple de nieuwe accessoires niet zelf, maar heeft een deal gesloten met Corsair voor een toetsenbord en muis die exclusief bij Apple te krijgen zijn. Mooi zijn ze niet, duur wel (180 dollar voor het toetsenbord, 130 dollar voor de muis). Voorlopig nog niet in Nederland verkrijgbaar.
Apple heeft de finalisten voor de App Store Awards bekendgemaakt. In de categorie ‘Mac’ zijn dat Adobe Lightroom, OmniFocus 4, en Shapr3D. Drie programma’s die al jááááren bestaan, dus niet echt spannend.
Na 13 jaar maakt Final Cut Pro eindelijk de stap van versie 10 naar versie 11. Wat rechtvaardigt die sprong? Apple Intelligence natuurlijk! Dat zit nu ingebouwd. We hebben er nog niet mee gespeeld, maar we zijn vooral benieuwd naar de automatische ondertitelfunctie. En naar ‘Magnetic Mask’, waarmee je bewegende onderdelen in je video (een auto, een persoon, een dier) kunt isoleren, zoals je dat ook in Photoshop kunt doen.
Van alle verderfelijke Amerikaanse verschijnselen (McDonald’s, Halloween) vind ik Black Friday de ergste. Ik heb de term op de blokkeerlijst staan in Bluesky (en vroeger Twitter). Naast ‘hond’, ‘horoscoop’ en ‘voetbal’. Dan weet je het wel. Ik voel me dus een enorme hypocriete lul dat ik op deze verdoemde dag de update van RapidWeaver kocht met 65 procent korting en de update van iMazing met 60. Het scheelt dat ik allang van plan was deze apps te upgraden, tegen de gebruikelijk 50 procent korting voor eerdere kopers, dus ik ben niet gezwicht voor die enorme kortingen die eigenlijk geen enorme kortingen zijn. Heus, ze staan in mijn top 10 van meestgebruikte Mac-apps. Maar toch fijn dat Black Friday niet in mijn mailprogramma geblokkeerd is.
– Jack Nouws, MacFundamentalist