Magnetisch op nummer 1
Het begint opvallend te worden: in de Mac App Store staat de app Magnet al weken (misschien wel maanden) op nummer 1 in de top van betaalde apps. Het is een simpel appje van iets meer dan een euro, waarmee je makkelijk je vensters kunt organiseren in je beeldscherm. Een beetje zoals Moom (de app die we al eerder bespraken), maar dan iets minder geavanceerd, maar wel simpeler in gebruik. Moom geeft je bijvoorbeeld opties om de indeling van specifieke apps in je scherm op te slaan, zodat je dezelfde situatie later makkelijk opnieuw kunt oproepen. Magnet kan dat niet, maar snel wat vensters straks over je scherm verdelen, gaat wel intuïtiever. Het is inderdaad of vensters magnetisch op hun goede plek vallen.
Het geheim achter het succes
Best een handige app, en vriendelijk geprijsd – maar toch verbaast het ons: weken op nummer 1 in de Nederlandse App Store, wat zit daar voor campagne achter? Hoe blijft die app daar staan? Is-ie echt zo mateloos populair? Of geeft de ontwikkelaar geld aan mensen om de app te kopen? Dat laatste klinkt misschien gek, maar we ontdekten in december dat je helemaal niet zo veel downloads nodig hebt om op nummer 1 terecht te komen in Nederland. Op 18 december stuurden we een MacFan-nieuwsbrief de deur uit met daarin een bespreking van de app iSnow. Ook een goedkoop appje: maar 49 cent. Veel MacFan-lezers vonden het een leuk ding, en kochten 'm meteen. De Nederlandse ontwikkelaar, Rick Jansen, was zo vriendelijk om de resultaten met ons te delen. Hij stuurde dit grafiekje met verkoopgegevens van zijn app:
Je ziet meteen: na het verzenden van onze nieuwsbrief ontstaat er een enorme verkooppiek. Alleen in Nederland verkoopt hij de app 187 keer, verspreid over de dagen na de bespreking in MacFan. iSnow staat daardoor meteen op nummer 1 in de lijst van betaalde apps in de Mac App Store, en houdt dat een ruime week vol. Dan zakt de app weer weg in de statistieken. Kennelijk is 187 verkopen genoeg om in Nederland op nummer 1 uit te komen. En wie weet is veel minder ook al genoeg. Lukt het met honderd ook. Of met vijftig. Als je app maar een euro kost, dan is vijftig euro wellicht al genoeg om jezelf op nummer 1 te krijgen. Je hebt alleen even vijftig Apple ID's nodig. Vijftig mensen die je een euro geeft om jouw app te downloaden. Twee schoolklassen, of een matig gevulde collegezaal. Alle collega's in een middelgroot bedrijf, of de tribune naast het voetbalveld. Als je maar vijftig euro reclamebudget hebt, is het misschien wel de meest effectieve methode van reclame maken. Een advertentie of commercial kun je er niet voor kopen... Wat denken jullie? Zou zoiets kunnen? En welke MacFan-lezer krijgt zijn app met nog minder downloads op nummer 1?
Magnet | € 1,09 | ★★★★☆
Een jonge opa inkleuren
Wie na het zien van Peter Jacksons documentaire They Shall Not Grow OId is gegrepen door zwart-witbeelden die zijn ingekleurd, kan zelf ook eens proberen zwart-witfoto's in te kleuren. Gewoon op de Mac. Zonder software, maar in Safari. Met één druk op de knop.
They Shall Not Grow Old is een aangrijpende documentaire over de Eerste Wereldoorlog, gemaakt met zwart-witbeelden uit die tijd. Jackson heeft de filmbeelden heel realistisch laten inkleuren, waardoor ze opeens veel dichterbij lijken te staan. Niet langer zijn het beelden uit lang vervlogen tijden, maar lijkt het allemaal niet zo lang geleden.
Je voelt meteen de behoefte om dat ook te doen met die schoenendoos vol oude foto's van je eigen opa en oma, of zelfs generaties daarvoor. Hoe zagen zij eruit in kleur, toen ze nog jong waren? MacFan-hoofdredacteur Ferry Piekart heeft een oude zwart-witfoto van zijn opa. Lang geleden gemaakt, tijdens een vakantie op Rhodos. Het is een van de weinige foto's die hij heeft van zijn opa in die periode: een energieke man in de bloei van zijn leven. Met enorm wijde broekspijpen, open blouse, enorme zonnebril, en een oude fotocamera met een filmrolletje erin. Hoe zag het er in kleur uit? Ferry probeert de website colourise.sg. Hij uploadt daar zijn zwart-witfoto, wacht een paar seconden, en heeft meteen resultaat:

Je ziet meteen dat het niet perfect is. De ene broekspijp is bruinig, de andere meer grijs. Het is ook meer een sepia-foto geworden dan een kleurenfoto. Maar klopt het een beetje? Mogen we ervan uitgaan dat de broek inderdaad bruin was – of was-ie eigenlijk blauw?
Laten we het testen. En doe thuis vooral mee, voor je verder naar beneden scrolt in deze nieuwsbrief. Zoek een mooie kleurenfoto in je fotobibliotheek. Dupliceer de foto, en maak 'm zwart-wit. Gooi nu die zwart-wit versie in colourise.sg en kijk dan naar het resultaat... lijkt dat op de oorspronkelijke kleurenfoto? Kijk nog even niet naar onze test hieronder, maar probeer het eerst eens zelf... doen wij even een nieuwsflits tussendoor:
Veiligheidsdingetje
Zet je wel eens een Britse stekker op je MacBook-adapter? En is dat een Apple-stekker die onder andere in de World Travel Adapter Kit zit? Dan is het tijd om even langs de Apple Store te gaan. Apple roept die stekkers namelijk terug: ze kunnen breken, en zijn dan gevaarlijk als je per ongeluk de metalen delen aanraakt. Check even of jij zo'n stekker hebt, en als je 'm wel eens gebruikt, controleer dan ook of de jouwe omgeruild moet worden. Apple doet dat kostenloos.
Verder met het inkleuren van foto's
Heb je inmiddels een kleur-naar-zwart-wit-en-weer-terug-naar-kleur-test gedaan met een eigen foto? Wij deden het ook, en namen daarvoor deze foto van een schattig biggetje in Schotland:
Die maakten we vervolgens zwart-wit:
En met colourise.sg zetten we die weer om in kleur:

En dat is dan eigenlijk teleurstellend. Het beeld is flets – en dat is misschien nog wel te begrijpen, maar het is ook te groen. Kijk naar de oren van het varkentje: er lijkt geen rood in te zitten.
Enigszins teleurgesteld zoeken we naar een alternatief. Er is nog zo'n website waar je zwart-witfoto's kunt omzetten in kleur: Algorithmia. We gooien ons zwart-witte varkentje er eens in:
Het resultaat met Algorithmia is iets warmer, doordat nu niet groen maar geel overheerst. Gevoelsmatig is het beter, maar het staat nog steeds ver van het origineel af.
Ferry probeert zijn opa ook nog eens:
Er zit meer kleur in dan de versie die is ingekleurd met colourise.sg. Maar de onderste helft van de broekspijpen gaat volkomen mis, met een onbegrijpelijke rode gloed. Er er zitten meer rare dingen in. Conclusie: Peter Jackson had betere middelen tot zijn beschikking, of zijn film was verdraaid veel handwerk. Of lukken jullie foto's beter? Stuur ze vooral naar ons door!
colourise.sg | gratis | ★★☆☆☆
Algorithmia | gratis | ★★★☆☆
Tot slot... Wat zegt Jack?
Net als veel Mac-gebruikers haatte ik de optie ‘Heropen vensters bij opnieuw inloggen’. Ik zette die meteen uit. Tot ik de voordelen ontdekte voor een eindredacteur. Ik hou de optie nu aangevinkt als ik mijn Mac uitzet. Hij sluit in een paar tellen af en is ’s ochtends weer helemaal klaar voor ik koffie gehaald heb. Pure liefde nu.
– Jack Nouws, Macfundamentalist
De volgende nieuwsbrief verschijnt op 14 mei.