Even terugblikken
Het stof is neergedaald… de rust weergekeerd… het WWDC ligt alweer achter ons, en inmiddels zijn we er alweer aan gewend dat er zoiets als een Vision Pro komt. We moeten eerlijk zijn: een paar weken geleden raakten we er nauwelijks over uitgepraat, maar inmiddels hebben we er ons bij neergelegd dat het ding er nog lang niet is. Het ding dat – zoals wij in februari 2021 al voorspelden – net zo goed ‘Mac’ had kunnen heten. Want het is een computer die je opzet. Waarmee je niet alleen VR-belevingen kunt ondergaan, maar ook gewoon productief kunt zijn.
Over voorspellingen gesproken. Zelfs Steve Jobs heeft ooit iets gezegd dat eigenlijk gewoon over de Vision Pro ging. YouTuber Benny Romero heeft die oude uitspraak omgetoverd tot een toffe commercial voor de Vision Pro. Je ziet hem hieronder.
‘Headphones for video’. Dat is eigenlijk een heel accurate omschrijving voor de Vision Pro. En Apple zou deze fanmade commercial eigenlijk meteen moeten omarmen, zoals ze ook ooit deden toen Apple-fan Nick Haley eigenhandig een geniale commercial voor de iPod touch maakte.
Nu de rust is weergekeerd, kunnen we ook wat beter beoordelen wat de wereld van de Vision Pro vindt. Journalisten die hem kort hebben mogen proberen, zeggen stuk voor stuk dat het een briljant apparaat is – de kwaliteit is in geen velden of wegen te vergelijken met andere headsets. Wel vragen ze zich allemaal af wat de killer feature is van het ding. Waarom betaal je er straks rond de 4.000 euro voor? Ze zijn het er allemaal over eens dat films kijken fantastisch is met de Vision Pro. Als je alleen bent dan, want samen kijken kan met één Vision Pro natuurlijk niet. En dan is er naast de goede beoordeling van de techniek en de vraag waar het ding nou voor is, nog één ding waar iedereen het over heeft, en dat is de prijs. Apple heeft gezegd dat die prijs begint bij 3.499 dollar. Als je brildragend bent, zullen daar nog de nodige kosten bij komen voor speciale lenzen. Wellicht komt de hoofdband ook in meerdere varianten, die wat meer kosten. De prijs in euro’s valt sowieso nog wat hoger uit, vermoeden we. Nou hebben de media er een sport van gemaakt om die prijs te vergelijken met andere headsets. Dan noemen ze de Meta Quest 2, die je al voor 349 euro kunt krijgen. Of de Sony PlayStation VR2, voor 599 euro. En de HTC VIVE Flow, voor 554 euro. Daarmee vergeleken vraagt Apple een absurde prijs, zo lijkt het. Maar dat is geen eerlijke vergelijking. Al deze brillen zijn louter voor VR. Met andere woorden: je zet ze op, en dan ben je afgesloten van de wereld om je heen. De Vision Pro kan ook VR-belevingen presenteren, maar je kunt er ook de wereld om je heen mee blijven zien. Het is VR, AR, MR… alles. Dat is onvergelijkbaar met wat de Quest 2 of de VIVE Flow doet… want ook al ziet die laatste er als een zonnebril uit, je kan er niet doorheen kijken. De Vision Pro moet je vergelijken met andere headsets, die ook aan augmented reality en mixed reality doen. Zoals de HoloLens 2 van Microsoft. En de Magic Leap 2. En wat kosten die? De HoloLens 2 begint bij 3.849 euro. De Magic Leap 2 kost 3.700 euro. De Vision Pro is vergeleken met apparaten in hetzelfde genre dus helemaal niet exceptioneel duur. Da’s een fabeltje van journalisten die alleen maar in het assortiment van de MediaMarkt hebben gekeken naar ‘iets wat erop lijkt’.
Onze hoofdredacteur Ferry Piekart probeerde de Magic Leap 2 een maand geleden. Zijn oordeel: “De Magic Leap 2 kan alleen AR, geen VR. Ik zag een 3D-projectie van een stad op de vloer; dat was indrukwekkend. Maar het beeld bleef altijd een beetje mistig, omdat je de werkelijkheid een beetje door de projectie heen blijft zien.” De Vision Pro kan AR én VR, maar kost toch ongeveer hetzelfde als de Magic Leap 2 die alleen maar AR kan.
Wij hebben de Vision Pro nog niet zelf kunnen uitproberen, jammer genoeg. Ferry kwam niet verder dan een Instagram-filter waarmee je een selfie kunt maken waarop je een Vision Pro draagt. Maar het filter lijkt inmiddels alweer verwijderd. Het zag er wel leuk uit:
Genoeg over de Vision Pro. Door naar een ander ding dat tijdens het WWDC werd gelanceerd, en waar óók veel over wordt gesproken: de nieuwe Mac Pro. Met Apple silicon.
De prijs van de Mac Pro
We hebben in de vorige editie al veel over de Mac Pro geschreven. Het is de enige Mac die configureerbaar is – al is dat iets beperkter dan in de Intel-tijd. De M2 Ultra die erin zit, is een system-on-a-chip. Dat betekent dat zaken zoals geheugen en GPU op de chip zitten. Die kun je dus niet uitbreiden of vervangen. Dat is ook de kracht van de M-chips: doordat CPU en GPU het centrale geheugen delen, zijn ze sneller.
De Mac Pro heeft wel PCI-aansluitingen, waarmee je allerlei kaarten in je Mac kunt installeren. Maar welbeschouwd is dat het enige verschil met een Mac Studio die ook een M2 Ultra aan boord heeft. Kijk maar:
Het verschil tussen een Mac Studio met M2 Ultra (de Mac Studio is er natuurlijk ook in een goedkopere variant met M2 Max) en een Mac Pro zit louter in aansluitmogelijkheden. In feite betaal je bij een Mac Pro € 3.550,- extra voor aansluitingen. Saillant detail: je betaalt duizenden euro’s extra, maar hebt dan géén SD-kaartlezer, want die zit alleen in de Mac Studio.
Met andere woorden: een Mac Pro kopen is volstrekt onzinnig als je niet van plan bent er ingewikkelde dingen op aan te sluiten. Of je moet er drie-en-een-half duizend euro voor over hebben omdat je de Mac Pro mooier vindt dan de Studio, of omdat je graag een Mac met wieltjes eronder wilt. Andere goede redenen zijn er eigenlijk niet.
De duurste en de goedkoopste tegelijk
Er is nog meer interessants te melden over de prijs van de Mac Pro. De goedkoopste variant is namelijk de duurste in lange tijd, maar de duurste variant is dan weer de goedkoopste.
We geven toe: da’s een breinbreker.
De startprijs van de nieuwe Mac Pro is € 8.399,-. Dat is fors hoger dan de startprijs van de Intel-variant uit 2019, die begon bij € 6.499,-. Maar liefst 900 euro hoger.
Maar als je alle opties aanvinkt bij het bestellen, dan kost de Mac Pro € 14.619,-. Enorm bedrag, maar niets vergeleken bij de maximale prijs van de vorige Mac Pro: dat was € 62.419,- (zoals we in deze editie vertelden). De duurste Mac Pro is dus 47.800 euro goedkoper geworden. Een absurd verschil.
Oplichterij
De cynici onder ons zeggen dan: ‘De nieuwe Mac Pro is ook geen echt werkstation’. Of in sterkere bewoordingen: ‘Mac Pro 2023 is a scam’. Op die link moet je eens klikken als je tien lange pagina’s aan klachten wilt lezen. Geklaag overigens van mensen die zelf voor een groot deel helemaal geen Mac Pro gebruiken, en ook niet van plan zijn een Mac Pro te kopen, dat is dan wel weer hilarisch. De kern van hun betoog is: de nieuwe Mac Pro is niet uit te breiden qua geheugen en ook niet qua GPU, en dus is het geen volwaardig werkstation. Apple denkt daar duidelijk anders over: in Cupertino zien ze het centraal geheugen als een nieuwe ontwikkeling; losse geheugenmodules zijn iets van het verleden. Het is kenmerkend voor de besluiten die Apple door de decennia heen heeft genomen: elke keer als Apple ergens mee stopt, schreeuwen heel wat mensen moord en brand, om later gewoon braafjes mee te gaan in de nieuwe ontwikkeling.
Schone linkjes in macOS Sonoma
Misschien valt het je wel eens op dat url’s die je kopieert in Safari (bijvoorbeeld om die link met iemand te delen) allerlei toevoegingen aan het einde hebben. Dan ziet een url er bijvoorbeeld zo uit:
https://www.feitig.nl/2023/06/23/Wiersma-zegt-sorry-tegen-tot-ambtenaar-gemaakten.html?utm_source=pocket_saves
Eigenlijk is dit de volledige link:
https://www.feitig.nl/2023/06/23/Wiersma-zegt-sorry-tegen-tot-ambtenaar-gemaakten.html
Maar er is iets achter geplakt. Campagne-informatie, die je vaak kunt herkennen aan de letters ‘UTM’. In dit geval is die informatie erachter geplakt door Pocket. Pocket is een service waar je links kunt opslaan – heel handig. Maar zodra je zo’n opgeslagen link opent in je browser, is die link dus opeens aangevuld met extra informatie. Tracking-informatie, om precies te zijn. Want de eigenaar van de bezochte site (Feitig), ziet in zijn statistieken nu dat er een bezoeker komt van Pocket. Zo is te traceren waar je vandaan komt. Pocket is niet de enige die doet. Talloze sites plakken UTM-codes achter url’s.
Als je hecht aan je privacy, dan wil je eigenlijk dat je browser die UTM-troep wegfiltert. We schreven ooit in MacFan over een handige Safari-extensie die je daarvoor kunt gebruiken: Clean Links. Meer over dat appje en hoe je het moet installeren vind je in deze MacFan-editie:
Als je een vrije nieuwe Mac hebt, en dit najaar macOS Sonoma gaat installeren, dan kun je die moeite achterwege laten. Want in deze video vertelt Apple dat Safari dat straks zelf ook kan. Dat is erg mooi. Overigens zou het kunnen dat Apple deze functie ook toevoegt aan de Safari-update voor onder andere macOS Ventura, maar daar is nog niks over bekend gemaakt.
Werk je met een oudere Mac (wel met macOS 10.12 of hoger), dan blijft Clean Links een goed alternatief.
Wat we verder nog voor je vonden:
Toch goed om dit soort nieuws ook maar eens te delen. Omdat het een sport onder journalisten lijkt te zijn om te beargumenteren dat het einde van Apple nadert. Misschien is het ook saai dat het zo goed gaat.
De Mac heeft nooit een goede naam gehad onder gamers. Maar dat zou wel eens kunnen veranderen door de Game Porting Toolkit die Apple noemde tijdens WWDC. Door al het nieuws over de Vision Pro sneeuwde het wat onder, maar het feit dat deze toolkit DirectX 12 ondersteunt, is groot nieuws. Dit betekent dat spellen als Grand Theft Auto V en Cyberpunk 2077 op Macs kunnen draaien – vrijwel alsof het native apps zijn. Inverse heeft er een boeiend artikel over: Apple’s Secret Weapon to Getting PC Games on Mac.
Mashable heeft een ander fascinerend artikel: Apple avoids the AI trap at WWDC. In het artikel verbaast Chris Taylor zich erover dat Apple één woord niet gebruikte tijdens de keynote. In een presentatie van meer dan twee uur gebruikte Tim Cook en de andere Apple-presentatoren het woord ‘AI’ geen enkele keer. Terwijl kunstmatige intelligentie een groot deel is van alles wat er werd verteld. Apple sprak wel over ‘machine learning’ en ‘an advanced encoder-decoder neural network’. Dat is is AI! Maar waarom wil Apple dat woord niet gebruiken? Dit denkt Taylor:
Apple gets a simple truth that Google and the scrum of companies are overlooking: to the average user, AI is scary. You shouldn't be touting how it is used in your products; you should be touting how you're going to defend us against it.
Apple heeft talloze producten die met AI werken. Denk aan Siri. Denk aan de nieuwe Autocorrect in iMessage (Apple noemde dat een ‘transformer language model… zoiets als ChatGPT dus). Denk aan hoe de Vision Pro een avatar van jou maakt en gebruikt in FaceTime. Allemaal AI. Interessant om te lezen hoe Apple daar radicaal anders over praat dan een bedrijf als Google.Goed om je bewust van te zijn: op 26 juli trekt Apple de stekker uit Mijn fotostream. Dat is de service waarmee je meest recente foto’s op al je apparaten zichtbaar zijn, voor dertig dagen. Mijn fotostream is dus iets anders dan iCloud-foto’s. Dat hebben wij altijd verwarrend gevonden, en misschien is het dus ook maar beter dat de fotostream stopt. Lees hier wat het stoppen van deze service voor jou betekent. In principe zou je geen foto’s kwijt moeten raken, omdat elke fotostream-foto sowieso in de filmrol of bibliotheek van één van je apparaten staat.
We hadden het ooit over alternatieven voor de app Mail, in deze editie:
Onze lezers noemden toen Mimesteam als een goed alternatief, als je Gmail-gebruiker bent. Mimestream is namelijk een e-mailapplicatie specifiek voor Gmail. Vorig jaar was de app nog steeds in bèta-stadium, maar sinds een ruime maand is de 1.0-versie uit. Dat betekent overigens wel dat er nu ook betaald moet worden. Mimestream kost $ 4,99 per maand of $ 49,99 per jaar.
‘Be careful what you wish for, you might get it’, zeggen de Amerikanen en ik mag het graag herhalen. Daar is-ie dan, de 15-inch MacBook Air, zeven jaar na de eerste geruchten. Ik dacht dat ik hem blindelings zou kopen, want de Pro heb ik niet echt nodig en 1.599 euro is een koopje, alleen is die 256 GB opslag schandalig krap, net als die knieperige 8 GB RAM en tegen de tijd dat ik mijn ideale 15-inch heb samengesteld voor bijna de dubbele prijs, denk ik: dat is een miskoop, waarom geen 14-inch Pro? Voor die paar honderd euro extra? Of is het dan een miskoop als ik beter een 16-inch had kunnen kopen voor ook een paar honderd euro extra? Gelukkig heb ik eind vorig jaar een laptoptas gekocht waarin elk van de drie zou kunnen passen, dan kijk ik daar alvast maar elke avond tevreden naar.
– Jack Nouws, MacFundamentalist
Dat was het voor deze keer. Eind juli is er weer een nieuwe MacFan!